Moniammatillinen yhteistyö lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä

Abstract
Tutkimuksen tarkoitus on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen ja sisällön analyysin avulla tuo-da esiin lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Näkökulma tarkasteluun on moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvan työntekijän moniammatillisissa valmiuksissa. Tarkastelun kohteena ovat sellaiset lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä olevat moniammatillisen yhteistyön muodot, missä sosiaalityö on osallisena. Tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaisia tekijöitä on tunnistettavissa moniammatillisen yhteistyön vahvistajina ja heikentäjinä liittyen työntekijän moniammatillisiin valmiuksiin. Tutkimuksen aineistona on yhdeksän vertaisarvioitua artikkelia ja yksi väitöskirja. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lasten ja perheiden parissa tehtävästä sosiaalityöstä ammatillisen profession ja sosiaalipalveluiden näkökulmasta, sekä moniammatillisesta yhteistyöstä. Moniammatillista yhteistyötä avataan käsitteenä ja taustoitetaan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja sosiaalityöntekijän asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteis-työssä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että yksittäisellä työntekijällä ja hänen moniammatillisilla valmiuksillaan on merkitystä moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen. Tutkimustulosten perusteella moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä vaikuttavat työntekijän valmiudet dialogiseen vuorovaikutukseen, yhteiseen tiedonmuodostukseen ja jaetun asiantuntijuuden muodostamiseen. Tutkimustuloksista voi päätellä, että vuorovaikutusosaamiseen ja moniammatillisiin työkäytäntöihin tulisi kiinnittää huomiota alan koulutuksessa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408285665Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share