Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
Digitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitkään. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ikään jo vuosikymmeniä ja niistä on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: oppimistarkoituksiin suunniteltuihin peleihin sekä kaupallisiin viihdepeleihin. Erityisesti kaupallisiin peleihin lukeutuvat MMORPG-pelit (massively multiplayer online role-playing game) on todettu hyödyllisiksi englannin kielen oppimisessa. Kaupallisia pelejä ei olla kuitenkaan juuri hyödynnetty koulujen opetussuunnitelmissa, vaikka ne ovat motivoivia ja tehokkaita oppimisen välineitä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että valmiita, kaupallisia digitaalisia pelejä hyödyntäviä paketteja on vähän ja niissä ei ole otettu huomioon opetussuunnitelmien vaatimuksia ja tavoitteita.
Kaupallisia pelejä hyödyntävää opetusta kutsutaan peliavusteiseksi (game-enhanced) opetukseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on auttaa tuomaan esiin peliavusteisen opetuksen hyötyjä ja vahvuuksia sekä havainnollistamaan, miten pedagogisella ohjauksella voidaan huomioida peliavusteisen opetuksen heikot kohdat. Tutkielma tuo myös esiin digitaalisen lukutaidon merkityksen oppimisen mahdollistajana.
Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota kouluopetukseen integroitavissa oleva, viiden oppitunnin mittainen opetuspaketti, joka perustuu MMORPG-peleihin lukeutuvaan Old School RuneScapeen. Paketin sisältö on suunnattu kahdeksasluokkalaisille oppilaille ja se sopii 7–9-luokkalaisten opetussuunnitelman englannin kielen oppimistavoitteisiin. Materiaalipaketti hyödyntää Old School RuneScapesta löytyviä tehtäviä, jotka saavat pelaajat uppoutumaan pelin maailmaan ja sen tarinoihin sekä harjoittelemaan kanssakäymistä niin pelin sisäisten hahmojen kuin tovereidensa kanssa. Paketin muut tehtävät tukevat oppimista keskittyen alueisiin, joita itse pelin pelaaminen ei kehitä. Näin materiaalipaketti muodostaa kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, jonka tehtäviä voi muokata vastaamaan juuri oman opetusryhmän tarpeita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT
Juvonen, Veera (2022)Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia ...