Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorTuomainen, Teemu
dc.date.accessioned2023-12-11T07:05:13Z
dc.date.available2023-12-11T07:05:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92235
dc.description.abstractDigitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitkään. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ikään jo vuosikymmeniä ja niistä on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: oppimistarkoituksiin suunniteltuihin peleihin sekä kaupallisiin viihdepeleihin. Erityisesti kaupallisiin peleihin lukeutuvat MMORPG-pelit (massively multiplayer online role-playing game) on todettu hyödyllisiksi englannin kielen oppimisessa. Kaupallisia pelejä ei olla kuitenkaan juuri hyödynnetty koulujen opetussuunnitelmissa, vaikka ne ovat motivoivia ja tehokkaita oppimisen välineitä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että valmiita, kaupallisia digitaalisia pelejä hyödyntäviä paketteja on vähän ja niissä ei ole otettu huomioon opetussuunnitelmien vaatimuksia ja tavoitteita. Kaupallisia pelejä hyödyntävää opetusta kutsutaan peliavusteiseksi (game-enhanced) opetukseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on auttaa tuomaan esiin peliavusteisen opetuksen hyötyjä ja vahvuuksia sekä havainnollistamaan, miten pedagogisella ohjauksella voidaan huomioida peliavusteisen opetuksen heikot kohdat. Tutkielma tuo myös esiin digitaalisen lukutaidon merkityksen oppimisen mahdollistajana. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota kouluopetukseen integroitavissa oleva, viiden oppitunnin mittainen opetuspaketti, joka perustuu MMORPG-peleihin lukeutuvaan Old School RuneScapeen. Paketin sisältö on suunnattu kahdeksasluokkalaisille oppilaille ja se sopii 7–9-luokkalaisten opetussuunnitelman englannin kielen oppimistavoitteisiin. Materiaalipaketti hyödyntää Old School RuneScapesta löytyviä tehtäviä, jotka saavat pelaajat uppoutumaan pelin maailmaan ja sen tarinoihin sekä harjoittelemaan kanssakäymistä niin pelin sisäisten hahmojen kuin tovereidensa kanssa. Paketin muut tehtävät tukevat oppimista keskittyen alueisiin, joita itse pelin pelaaminen ei kehitä. Näin materiaalipaketti muodostaa kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, jonka tehtäviä voi muokata vastaamaan juuri oman opetusryhmän tarpeita.fi
dc.format.extent60
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherMMORPG
dc.subject.otherOld School RuneScape
dc.subject.otherdigital learning
dc.subject.othergame-enhanced teaching and learning
dc.subject.othermaterial package
dc.titlePoint, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312118235
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoroolipelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysorole-playing games
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright