dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Tuomainen, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T07:05:13Z | |
dc.date.available | 2023-12-11T07:05:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92235 | |
dc.description.abstract | Digitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitkään. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ikään jo vuosikymmeniä ja niistä on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: oppimistarkoituksiin suunniteltuihin peleihin sekä kaupallisiin viihdepeleihin. Erityisesti kaupallisiin peleihin lukeutuvat MMORPG-pelit (massively multiplayer online role-playing game) on todettu hyödyllisiksi englannin kielen oppimisessa. Kaupallisia pelejä ei olla kuitenkaan juuri hyödynnetty koulujen opetussuunnitelmissa, vaikka ne ovat motivoivia ja tehokkaita oppimisen välineitä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että valmiita, kaupallisia digitaalisia pelejä hyödyntäviä paketteja on vähän ja niissä ei ole otettu huomioon opetussuunnitelmien vaatimuksia ja tavoitteita.
Kaupallisia pelejä hyödyntävää opetusta kutsutaan peliavusteiseksi (game-enhanced) opetukseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on auttaa tuomaan esiin peliavusteisen opetuksen hyötyjä ja vahvuuksia sekä havainnollistamaan, miten pedagogisella ohjauksella voidaan huomioida peliavusteisen opetuksen heikot kohdat. Tutkielma tuo myös esiin digitaalisen lukutaidon merkityksen oppimisen mahdollistajana.
Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota kouluopetukseen integroitavissa oleva, viiden oppitunnin mittainen opetuspaketti, joka perustuu MMORPG-peleihin lukeutuvaan Old School RuneScapeen. Paketin sisältö on suunnattu kahdeksasluokkalaisille oppilaille ja se sopii 7–9-luokkalaisten opetussuunnitelman englannin kielen oppimistavoitteisiin. Materiaalipaketti hyödyntää Old School RuneScapesta löytyviä tehtäviä, jotka saavat pelaajat uppoutumaan pelin maailmaan ja sen tarinoihin sekä harjoittelemaan kanssakäymistä niin pelin sisäisten hahmojen kuin tovereidensa kanssa. Paketin muut tehtävät tukevat oppimista keskittyen alueisiin, joita itse pelin pelaaminen ei kehitä. Näin materiaalipaketti muodostaa kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, jonka tehtäviä voi muokata vastaamaan juuri oman opetusryhmän tarpeita. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | MMORPG | |
dc.subject.other | Old School RuneScape | |
dc.subject.other | digital learning | |
dc.subject.other | game-enhanced teaching and learning | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312118235 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | roolipelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | role-playing games | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |