Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorKomulainen, Kati
dc.date.accessioned2023-12-11T07:02:32Z
dc.date.available2023-12-11T07:02:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92234
dc.description.abstractE-urheilu on uusi ja nopeasti kasvava ala, jonka rakenteet eivät ole pysyneet kasvun tahdissa. Alan toimintaa on kehitetty paljolti kokeilujen kautta. E-urheilu on kehityshistoriansa takia alana melko homogeeninen, vaikka kaikenlaiset ihmiset pelaavat nykyisin. Monimuotoisuuteen liittyvät kysymykset ovat nousseet esille enenevissä määrin, eikä e-urheilu ole poikkeus tästä. E-urheilussa tarvitaan uusia ja dynaamisia johtamisen tapoja, jotka ottavat huomioon alan erityispiirteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Suomen ammattimaisen e-urheilun nykytilaa ja analysoida alan johtamista erityisesti monimuotoisuuden näkökulmasta. Lisäksi pohditaan osuuskuntamallin potentiaalia ja soveltumista e-urheiluun. Tutkimuksen tavoitteena on luoda laadukasta empiiristä tutkimusta, nostaa e-urheilua ja siihen liittyviä johtamisen teemoja esiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suomalaisen ammattimaisen e-urheilun johtamisen käytäntöjen kehittämiseen. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin haastattelemalla seitsemää suomalaisen e-urheilualan toimijaa. Tutkimuksen kannalta oli perusteltua valita johtotehtävissä toimivia henkilöitä, jotta saatiin todenmukainen kuva organisaatioiden toiminnasta ja johtamisesta. Yhtä lailla oli tärkeää saada pelitiimin näkökulmia osaksi tutkimusta. Tutkimuksen tulosten mukaan e-urheilualan monimuotoisuutta tulisi edistää, koska siitä olisi hyötyä ammattimaiselle pelaamiselle sekä alan elinvoimaisuudelle. Kaikilla alan toimijoilla on vastuu monimuotoisuuden edistämisestä ja häirintään puuttumisesta. Konkreettisia toimia ovat pelikasvatus, esimerkillä johtaminen ja erilaiset hankkeet. Tulosten mukaan marginaaliryhmät turvautuvat erilaisiin selviytymisstrategioihin välttääkseen häirinnän. Selviytymisstrategioihin turvautuminen antaa viitteitä siitä, että alan on pystyttävä ratkaisemaan taustalla olevat ilmiöt. Lisäksi tulosten mukaan suomalaisen e-urheilualan liiketoimintarakenteet ovat vielä keskeneräisiä. Osuuskunnan tuntemattomuudesta huolimatta se voisi tarjota hyvät lähtökohdat organisoitumiselle, yhteiskuntavastuun toteuttamiselle ja monimuotoisuuden edistämiselle. Perinteisen liiketoiminnan johtamisen tavat eivät välttämättä sovi sellaisenaan e-urheilun johtamiseen. Pelaajien taitojen kehittymisen kannalta olisi tärkeää saada pelata itseään kokeneempien pelaajien kanssa. Pelaajan motivaation merkitys korostuu uralla etenemisessä kilpapelaajaksi, mutta etenemisen esteenä voi olla rakenteellisia rajoitteita.fi
dc.format.extent85
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkilpapelaaminen
dc.subject.otherinklusiivinen johtaminen
dc.subject.otherjaettu johtaminen
dc.subject.otherurheilujohtaminen
dc.titleMonimuotoisen e-urheilun johtaminen : katsaus suomalaiseen kilpapelaamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312118234
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysomonimuotoisuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoelektroninen urheilu
dc.subject.ysopelaajat
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysojohtajuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright