dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Laukkanen, Saara-Lotta | |
dc.date.accessioned | 2023-12-04T07:19:07Z | |
dc.date.available | 2023-12-04T07:19:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92173 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien käsityksiä tunnetaidoista ja kokemuksia niiden opetuksesta. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät opettajien näkemysten mukaan vaikuttavat lasten tunnetaitojen omaksumiseen ja kuinka opettajat ovat toteuttaneet tunnetaitojen opetustaan. Tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Millaisia käsityksiä ja kokemuksia opettajilla on oppilaidensa tunnetaidoista?
2. Miten opettajat ovat toteuttaneet opetuksessaan tunnetaitojen opettamista ja mitä merkitystä opetuksella on opettajien mielestä ollut näille
oppilaille?
Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisella webropol -kyselylomakkeella, johon vastasi 14 viittomakieltä omaksuvan oppilaan opettajaa. Aineisto
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan viittomakieltä omaksuvien oppilaiden opettajat olivat tietoisia tunnetaitojen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä kokivat lapsen varhaisen vuorovaikutuksen ja kielenomaksumisen vaikuttavan siihen, kuinka oppilas omaksuu ja oppii tunnetaitoja koulussa sekä pärjää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Jos lapsen kielenkehitys on viivästynyt, niin tunnetaitojen opettaminen on haastavaa. Tunnetaitoja tarvitaan kouluympäristössä ja niiden kehittymisen tukeminen on tärkeää oppilaan koulumenestyksen ja myöhemmän elämän kannalta | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielenomaksuminen | |
dc.title | Tunnetaidoista siivet elämään : viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312048171 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | suomalainen viittomakieli | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |