"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten iänmukaista sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia Papilio-ohjelman lelujen vapaapäivän sisällöistä ja aikuisten toiminnasta sekä tunnetaidoista Paula ja tunnepeikot -toiminnan tukemana.
Tutkimuksen aineisto oli keväällä 2016 valmiiksi kerätty ja nauhoitettu teemahaastatteluaineisto, johon sisältyi 26 pari- tai ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä 59 esiopetusikäistä lasta kahden eri päiväkodin esiopetusryhmistä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten mukaan lasten kuvailuissa lelujen vapaapäivästä korostuivat lelujen poissaolo ja erilaiset leikit. Aikuisten toiminta jakautui aikuisen läsnä-oloon toiminnassa, passiiviseen osallistumiseen ja ajan hyödyntämiseen tekemättömiin tehtäviin. Eniten aikuisilta toivottiin lasten leikkiin osallistumista. Tunnetaitojen osalta tutkimustuloksista käy ilmi, että lapset tunnistavat perustunteet - ilon, surun, vihan ja pelon - kasvojen ilmeen, kehon, vokalisaation ja aktiivisuustason kautta. Lasten kertomuksissa korostuivat vihan ja surun tunteiden kuvaukset. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lasten kokemuksista Papilio-ohjelmasta niin lasten tunnetaitojen kuin ohjelman toimivuuden tunnetaitojen tukijana kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29601]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Koivula, Merja; Moisio, Päivi; Savolainen, Hannu; Vauhkonen, Ville; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Evidence-based interventions can develop social and emotional competencies and foster social relationships during early childhood. In this paper, we explored the efficacy, implementation fidelity, and social validity of ... -
Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
Mäki-Reini, Eveliina (2018)Mäki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...