”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat käyttävät koiraa sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja koskevissa opetus- ja kasvatustilanteissa kouluarjessa.
Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät luokanopettajan, erityisluokanopettajan, laaja-alaisen erityisopettajan tai resurssiopettajan tehtävissä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti temaattisen analyysin keinoin. Lähestymistapa tutkimukseen oli fenomenologis-hermeneuttinen.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opettamisen koira-avusteisesti suunnitelmalliseksi ja
tavoitteelliseksi toiminnaksi, jossa erilaisten interventioiden avulla sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja opetetaan ja tuetaan. Toisaalta koira-avusteinen toiminta koettiin spontaaneiksi hetkiksi kouluarjessa, joissa koiran avulla poimittiin yhteiseen keskusteluun oppilaille tarpeellisia asioita. Opettajat kokivat koiran tuovan luokkiin levollisuutta ja rauhallisuutta sekä parantavan lasten
tunnesäätelyä. Tämä näkyi esimerkiksi niin, että suuria tunnepurkauksia ja väkivaltaista käyttäytymistä esiintyi vähemmän päivinä, joina koira oli luokassa läsnä. Lisäksi koira toi oppilaille iloa ja lisäsi sosiaalisia kontakteja sekä lisäsi luokkien yhteishenkeä.
Koiran tehtävät sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetustilanteissa jakautuivat seuraaviin kolmeen teemaan: tunteiden tasapainottaja, vuorovaikutuksen lisääjä ja kommunikointitaitojen opettaja. Nämä pääteemat jakautuivat analyysissa vielä omiksi alateemoiksi. Koira tunteiden
tasapainottajana pääteeman muodostivat alateemat: ahdistuksen ja jännityksen lievittäjä, aggression purkaja ja aggressiotilanteen rauhoittaja, lohduttaja sekä ilmapiirin luoja. Koira vuorovaikutuksen lisääjänä pääteema puolestaan jakautui
alateemoihin: jäänmurtaja lapsen ja aikuisen välillä sekä lasten välisen vuorovaikutuksen lisääjä. Viimeinen koiran tehtäviä koskeva pääteema eli sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittaja jakautui kolmeen alateemaan eli kommunikointitaitojen opettajan, empatiataitojen kehittäjän ja pohdintojen herättäjän ja lisääjän teemoihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ... -
"On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria" : pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta
Luomala-Toikkanen, Kaisu (2008) -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
“Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
Seivo, Sini; Pulkkinen, Saija (2021)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien läsnäolon merkitystä Opiskelijan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.