Tunnetaidoista siivet elämään : viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien käsityksiä tunnetaidoista ja kokemuksia niiden opetuksesta. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät opettajien näkemysten mukaan vaikuttavat lasten tunnetaitojen omaksumiseen ja kuinka opettajat ovat toteuttaneet tunnetaitojen opetustaan. Tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Millaisia käsityksiä ja kokemuksia opettajilla on oppilaidensa tunnetaidoista?
2. Miten opettajat ovat toteuttaneet opetuksessaan tunnetaitojen opettamista ja mitä merkitystä opetuksella on opettajien mielestä ollut näille
oppilaille?
Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisella webropol -kyselylomakkeella, johon vastasi 14 viittomakieltä omaksuvan oppilaan opettajaa. Aineisto
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan viittomakieltä omaksuvien oppilaiden opettajat olivat tietoisia tunnetaitojen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä kokivat lapsen varhaisen vuorovaikutuksen ja kielenomaksumisen vaikuttavan siihen, kuinka oppilas omaksuu ja oppii tunnetaitoja koulussa sekä pärjää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Jos lapsen kielenkehitys on viivästynyt, niin tunnetaitojen opettaminen on haastavaa. Tunnetaitoja tarvitaan kouluympäristössä ja niiden kehittymisen tukeminen on tärkeää oppilaan koulumenestyksen ja myöhemmän elämän kannalta
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä ja kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta alkuopetuksessa
Ojala, Annika (2010) -
”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
Nyholm, Saara (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat ... -
"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
Kovanen, Noora (2022)Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Kohti selkeämpää viittomista : miten viittomista muutetaan, kun keskustelukumppanina on vain vähän tai jollakin tapaa rajatusti suomalaista viittomakieltä osaava viittomakielinen henkilö?
Kontturi, Tarja (2022)Tutkielman aiheena on selvittää viittomisessa tapahtuvia muutoksia viitottaessa suomalaista viittoma-kieltä käyttävän henkilön kanssa, jolla on jollain tapaa rajoittunut suomalaisen viittomakielen taito. Aihe on tutkimuskentällä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.