Aineenopettajien ja aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen aineenopettajakoulutuksesta
Matemaattisten aineiden opettajaopiskelijoiden määrä on ollut viime vuosina laskussa. Jyväskylässä muutos opetusharjoittelijoiden määrässä on ollut hyvin merkittävä 2010-luvulla. Jotta opettajaopiskelijat valmistuisivat, on tärkeää ymmärtää heidän kokemuksiaan opinnoistaan. Aineenopettajien koulutusta opiskelijoiden näkökulmasta ei ole tutkittu Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella viime vuosina. Tässä tutkielmassa pyritään tarkastelemaan millaisia kokemuksia fysiikan aineenopettajaopiskelijoilla ja valmistuneilla fysiikan aineenopettajilla on heidän koulutuksestaan Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Aineistona tutkielmassa on neljän opettajaksi valmistuneen ja kolmen opettajaksi maisterivaiheessa opiskelevan haastattelut. Haastateltavat kokivat, että fysiikan laitoksella aineenopettajakoulutusta ei huomioida juurikaan fysiikan kursseilla. Sisältötietojen osalta haastateltavat kokivat olevansa olevansa valmiita toimimaan opettajana. Arki opettajana ja opettajuus olivat puolestaan teemoja, joihin olisi kaivattu lisää tukea. Haastateltavat tunnistivat myös joitakin aineenopettajaopiskelijoihin liittyviä oletuksia fysiikan laitoksen ilmapiirissä. Yksilökohtaiset erot siinä millaisena haastateltavat koulutuksen kokivat, olivat hyvin merkittäviä.
...
The number of teacher education students in mathematical subjects has been decreasing in recent years. In Jyväskylä, there has been a significant change in the number of teaching interns during the 2010s. To ensure the graduation of teacher education students, it is important to understand their experiences with their studies. From the students' perspective, teacher education for subject teachers has not been recently studied at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. This thesis aims to examine the experiences of physics subject teacher education students and graduates at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. The data consists of interviews with four individuals who have graduated as teachers and three who are currently in the master's phase of teacher training. The interviewees felt that teacher education is not well integrated into physics courses at the Department of Physics. Regarding subject knowledge, the interviewees felt prepared to work as teachers. However, the everyday life of a teacher and teaching itself were areas where more support was needed. The interviewees also identified certain assumptions related to physics teacher education students within the department's atmosphere. Individual differences in how the interviewees perceived their education were highly significant.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29591]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
Maijala, Minna; Roiha, Anssi; Patzelt, Mareen (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Jo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä ... -
Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
Linnanmäki, Tuomas (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen ... -
Kokemuksia fysiikan opiskelun haasteellisuudesta Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella
Huuhka, Niilo (2024)In this thesis difficulties in university level physics studies are investigated. Students’ personal experiences and opinions on both physics and studying physics as a subject were collected. Ten physics major students ... -
Aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulupäivän ja oppituntien liikunnallistamisesta
Veistola, Venla (2021)Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäminen on perusteltua tuntien liikkumisen hyödyt terveydelle ja hyvinvoinnille. On myös näyttöä siitä, että oppijan fyysinen aktiivisuus olisi yhteydessä oppimiseen. Oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.