Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
Maijala, M., Roiha, A., & Patzelt, M. (2023). Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt. Ainedidaktiikka, 7(2), 70-91. https://doi.org/10.23988/ad.127899
Published in
AinedidaktiikkaDate
2023Copyright
© 2023 Ainedidaktiikka
Jo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä nykypäivää ja teoreettiset ajatukset vaihtuivat todellisuudeksi. Tätä taustaa vasten tutkimme vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden (N=37) käsityksiä tulevaisuuden oppimisympäristöistä. Opiskelijoiden tehtävänä oli lähettää sähköpostia tulevaisuudesta (Hänninen ym., 2021) ja kertoa kielten opettajan arjesta vuonna 2040. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja NVivo-ohjelman avulla. Tulokset osoittavat, että osallistujien asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat myönteisen, kielteisen ja neutraalin välillä. Opettajaopiskelijat yhdistivät oppimisympäristöihin teknologian tarjoamia uusia opetusmenetelmiä sekä niiden mukanaan tuomaa joustavuutta ja monialaista yhteistyötä. Osallistujat pitivät teknologiaa myös tekijänä, joka lisää osallisuutta etäopetuksen ja osallistavien menetelmien avulla.
...
For years, researchers have been considering how the impact of technology would change future learning (see e.g. Kessler, 2018). In 2020, with the Covid-19 pandemic, the ideals and fears of the future suddenly became the present and theoretical ideas became reality. The aim of this study is to explore future language teachers’ (n=37) perceptions of future learning environments. The participants were asked to send an email from the future (Hänninen et al., 2021) in which they describe the everyday life of a language teacher in 2040. We analysed the data using qualitative content analysis and NVivo software. The results show that the participants’ attitudes towards technology varied between positive, negative and neutral. They associated learning environments with new teaching methods offered by technology and the flexibility, interdisciplinary and collaboration that technology allows. The participants also saw technology as a factor for greater inclusion through distance learning and more participatory methods.
...
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseuraISSN Search the Publication Forum
2489-5636Keywords
Original source
https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/127899Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184853383
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Det är viktigt att elever ser språk och ord" : lärarstuderandes visualiseringar av svenskan i det framtida yrket
Rosvall, Camilla; Kautonen, Maria (Itä-Suomen yliopisto, 2024) -
Kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvat koulutusteknologiakäsitykset
Vuorio, Jaakko; Lahti, Laura; Ranta, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvia käsityksiä koulutusteknologiasta. Käsityksiä teknologian opetuskäytöstä on viime aikoina muovannut erityisesti koronapandemia. Artikkelissa perehdytään ... -
”Muutakin pitäisi olla kun sitä samaa hiuksenharmaata” : opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita vieraiden kielten opetuksesta lukiossa
Inha, Karoliina; Veivo, Outi; Mäntylä, Katja; Toomar, Jaana (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024)This article reports on how first- and second-year students experience language teaching in general upper secondary school and what they would like to see improved. A total of 22 students from four different locations were ... -
Suomalaisten ja namibialaisten kielten opettajaopiskelijoiden tulevaisuuden visiot ja kestävät käytänteet
Kuusalu, Salla-Riikka; Shiweda, Meameno; Maijala, Minna; Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Merijärvi, Soila (Turun yliopisto; Åbo Akademi, 2024) -
Opettajaopiskelijoiden näkökulmia moninaiseen ruotsinopettajuuteen eri opettajankoulutusyhteisöissä
Ruohotie-Lyhty, Maria; Rosvall, Camilla; Suomela, Liisa; Kautonen, Maria (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024)This article focuses on themes related to language, learning and teaching that future Swedish language professionals visualize for their future work, and what kind of conditions these themes create for language teaching ...