Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Antti
dc.contributor.authorHytönen, Antti
dc.date.accessioned2023-11-24T08:12:44Z
dc.date.available2023-11-24T08:12:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92071
dc.description.abstractMatemaattisten aineiden opettajaopiskelijoiden määrä on ollut viime vuosina laskussa. Jyväskylässä muutos opetusharjoittelijoiden määrässä on ollut hyvin merkittävä 2010-luvulla. Jotta opettajaopiskelijat valmistuisivat, on tärkeää ymmärtää heidän kokemuksiaan opinnoistaan. Aineenopettajien koulutusta opiskelijoiden näkökulmasta ei ole tutkittu Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella viime vuosina. Tässä tutkielmassa pyritään tarkastelemaan millaisia kokemuksia fysiikan aineenopettajaopiskelijoilla ja valmistuneilla fysiikan aineenopettajilla on heidän koulutuksestaan Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Aineistona tutkielmassa on neljän opettajaksi valmistuneen ja kolmen opettajaksi maisterivaiheessa opiskelevan haastattelut. Haastateltavat kokivat, että fysiikan laitoksella aineenopettajakoulutusta ei huomioida juurikaan fysiikan kursseilla. Sisältötietojen osalta haastateltavat kokivat olevansa olevansa valmiita toimimaan opettajana. Arki opettajana ja opettajuus olivat puolestaan teemoja, joihin olisi kaivattu lisää tukea. Haastateltavat tunnistivat myös joitakin aineenopettajaopiskelijoihin liittyviä oletuksia fysiikan laitoksen ilmapiirissä. Yksilökohtaiset erot siinä millaisena haastateltavat koulutuksen kokivat, olivat hyvin merkittäviä.fi
dc.description.abstractThe number of teacher education students in mathematical subjects has been decreasing in recent years. In Jyväskylä, there has been a significant change in the number of teaching interns during the 2010s. To ensure the graduation of teacher education students, it is important to understand their experiences with their studies. From the students' perspective, teacher education for subject teachers has not been recently studied at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. This thesis aims to examine the experiences of physics subject teacher education students and graduates at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. The data consists of interviews with four individuals who have graduated as teachers and three who are currently in the master's phase of teacher training. The interviewees felt that teacher education is not well integrated into physics courses at the Department of Physics. Regarding subject knowledge, the interviewees felt prepared to work as teachers. However, the everyday life of a teacher and teaching itself were areas where more support was needed. The interviewees also identified certain assumptions related to physics teacher education students within the department's atmosphere. Individual differences in how the interviewees perceived their education were highly significant.en
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheraineenopettajaopiskelijat
dc.titleAineenopettajien ja aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen aineenopettajakoulutuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311248086
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysokoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright