Koittakaa pärjätä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia haasteista ja tuen tarpeista, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainassa tarkoitti sitä, että monet ukrainalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Myös Suomeen saapui ukrainalaisia ja ukrainalaislapsia saapui varhaiskasvatukseen. Kandidaatintutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset siitä, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Mitä haasteita opettajat ovat kohdanneet työssään ja minkälaista tukea he ovat saaneet työhönsä.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajille internet-kyselynä Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen vastasi 18 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolelta Suomea. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset olivat, että eniten haasteita varhaiskasvatuksen opettajan työhön olivat aiheuttaneet kieli- ja kulttuurierot. Tuen saanti on ollut vaihtelevaa ja opettajat olisivat toivoneet enemmän tukea työhönsä. Tiedon puute ja lisääntynyt työmäärä koettiin myös työssä haastavaksi ja kuormittavaksi. Varsinkin monialaista tukea ja yhteistyötä opettajat olisivat kaivanneet enemmän. Myös lisäresursseja ja ukrainan tai venäjän kielen taitoista henkilöä opettajat olisivat tarvinneet, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi.
Kandidaatintyöni tulokset antavat suuntaa sille, miten tulevaisuudessa olisi hyvä valmistautua äkillisiin pakolaiskriiseihin. Varhaiskasvatuksessa tulisi olla selkeät linjaukset tällaisten tilanteiden varalle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta
Puhakka, Reetta; Liehu, Erika (2021)Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pätevyydestään kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä
Kemppinen, Julia; Heikkinen, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pätevyytensä kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä toimiessaan. Varhaiskasvatuksen opettajien koetun pätevyyden lisäksi tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.