Show simple item record

dc.contributor.advisorPaasovaara-Pösö, Salla
dc.contributor.authorHeimonen, Marjo
dc.date.accessioned2023-11-13T07:41:41Z
dc.date.available2023-11-13T07:41:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91897
dc.description.abstractVenäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainassa tarkoitti sitä, että monet ukrainalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Myös Suomeen saapui ukrainalaisia ja ukrainalaislapsia saapui varhaiskasvatukseen. Kandidaatintutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset siitä, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Mitä haasteita opettajat ovat kohdanneet työssään ja minkälaista tukea he ovat saaneet työhönsä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajille internet-kyselynä Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen vastasi 18 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolelta Suomea. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset olivat, että eniten haasteita varhaiskasvatuksen opettajan työhön olivat aiheuttaneet kieli- ja kulttuurierot. Tuen saanti on ollut vaihtelevaa ja opettajat olisivat toivoneet enemmän tukea työhönsä. Tiedon puute ja lisääntynyt työmäärä koettiin myös työssä haastavaksi ja kuormittavaksi. Varsinkin monialaista tukea ja yhteistyötä opettajat olisivat kaivanneet enemmän. Myös lisäresursseja ja ukrainan tai venäjän kielen taitoista henkilöä opettajat olisivat tarvinneet, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Kandidaatintyöni tulokset antavat suuntaa sille, miten tulevaisuudessa olisi hyvä valmistautua äkillisiin pakolaiskriiseihin. Varhaiskasvatuksessa tulisi olla selkeät linjaukset tällaisten tilanteiden varalle.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.subject.otherukrainalaistaustainen lapsi
dc.titleKoittakaa pärjätä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia haasteista ja tuen tarpeista, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311137921
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotilapäinen suojelu
dc.subject.ysopakolaisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record