dc.contributor.advisor | Paasovaara-Pösö, Salla | |
dc.contributor.author | Heimonen, Marjo | |
dc.date.accessioned | 2023-11-13T07:41:41Z | |
dc.date.available | 2023-11-13T07:41:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91897 | |
dc.description.abstract | Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainassa tarkoitti sitä, että monet ukrainalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Myös Suomeen saapui ukrainalaisia ja ukrainalaislapsia saapui varhaiskasvatukseen. Kandidaatintutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset siitä, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Mitä haasteita opettajat ovat kohdanneet työssään ja minkälaista tukea he ovat saaneet työhönsä.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajille internet-kyselynä Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen vastasi 18 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolelta Suomea. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset olivat, että eniten haasteita varhaiskasvatuksen opettajan työhön olivat aiheuttaneet kieli- ja kulttuurierot. Tuen saanti on ollut vaihtelevaa ja opettajat olisivat toivoneet enemmän tukea työhönsä. Tiedon puute ja lisääntynyt työmäärä koettiin myös työssä haastavaksi ja kuormittavaksi. Varsinkin monialaista tukea ja yhteistyötä opettajat olisivat kaivanneet enemmän. Myös lisäresursseja ja ukrainan tai venäjän kielen taitoista henkilöä opettajat olisivat tarvinneet, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi.
Kandidaatintyöni tulokset antavat suuntaa sille, miten tulevaisuudessa olisi hyvä valmistautua äkillisiin pakolaiskriiseihin. Varhaiskasvatuksessa tulisi olla selkeät linjaukset tällaisten tilanteiden varalle. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ukrainalaistaustainen lapsi | |
dc.title | Koittakaa pärjätä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia haasteista ja tuen tarpeista, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311137921 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | tilapäinen suojelu | |
dc.subject.yso | pakolaisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |