Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja, mitkä työtavat he kokevat työtään tukeviksi ja miksi. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien toiveita yhteistyölle tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan inklusiivisen ajattelutavan yhteyttä varhaiserityiskasvatukseen sekä tuodaan esiin tuen järjestämistä ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä ohjaavat periaatteet valtakunnallisesti sekä paikallisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena yhdessä kunnassa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa puolisrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtavat ovat paikallisestikin moninaiset. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista aikataulullisia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien toimintaan liittyviä asioita. Työtä tukeviksi työtavoiksi koettiin tiheät, suunnitelmalliset ryhmäkäynnit sekä kasvattajien toiminnan havainnointi, yhteiset ohjauskeskustelut, menetelmien tai tukikeinojen mallittaminen, ammatillinen ja emotionaalinen tukeminen sekä ryhmän toimintaan osallistuminen. Toiveissa korostui entistä tiheämmät ryhmäkäynnit, kahdenkeskeiset ohjauskeskustelut sekä mallittamisen lisääminen.
Tutkimuksen perustella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on moninainen ja vaihtelee paljon jo yhden kunnan sisällä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoissa on paljon varhaiskasvatuksen opettajien hyväksi kokemia käytänteitä, mutta parannettavaa olisi niin resurssoinnissa kuin ryhmäkäyntien sisällössäkin. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien työnkuvaa tulisi tarkentaa ja yhtenäistää niin valtakunnallisesti kuin kunnallisestikin sekä resurssipulan kokemukset tulisi huomioida varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrässä ja alueiden suunnittelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Runsala, Maria (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.