University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta

Thumbnail
View/Open
414.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puhakka, Reetta |
Liehu, Erika
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta, ja miten eri aikaan valmistuneiden opettajien kokemukset eroavat toisistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella alle kolmivuotiaiden ryhmissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksenopettajilta Jyväskylässä. Tutkimusaineistoksi saatiin 16 vastausta. Aineisto koostui avoimista vastauksista, joita analysoitiin sekä sisällönanalyysin että teemoittelun kautta. Tulokset osoittavat alle kolmivuotiaiden pedagogiikassa painottuvan kokopäiväpedagogiikan ja vuorovaikutuksen tärkeyden. Eri aikaan valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa ei ole suuria eroja, mutta he painottavat eri asioita. Uusin sukupolvi tuo ainoana esille tunne- ja kaveritaidot, kun taas laulut ja lorut korostuvat vanhimman sukupolven kohdalla. Alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavat henkilökunnan toiminta ja resurssit. ...
Keywords
alle kolmivuotiaat varhaislapsuus varhaiskasvatus pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122761

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan 

    Hakala, Miia (2022)
    Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista 

    Kainu, Anne (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa 

    Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa 

    Purola, Anniina (2022)
    Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä 

    Jokela, Tessa (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre