University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta

Thumbnail
View/Open
414.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puhakka, Reetta |
Liehu, Erika
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta, ja miten eri aikaan valmistuneiden opettajien kokemukset eroavat toisistaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella alle kolmivuotiaiden ryhmissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksenopettajilta Jyväskylässä. Tutkimusaineistoksi saatiin 16 vastausta. Aineisto koostui avoimista vastauksista, joita analysoitiin sekä sisällönanalyysin että teemoittelun kautta. Tulokset osoittavat alle kolmivuotiaiden pedagogiikassa painottuvan kokopäiväpedagogiikan ja vuorovaikutuksen tärkeyden. Eri aikaan valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa ei ole suuria eroja, mutta he painottavat eri asioita. Uusin sukupolvi tuo ainoana esille tunne- ja kaveritaidot, kun taas laulut ja lorut korostuvat vanhimman sukupolven kohdalla. Alle kolmivuotiaiden pedagogiikan toteutumiseen vaikuttavat henkilökunnan toiminta ja resurssit. ...
Keywords
alle kolmivuotiaat varhaislapsuus varhaiskasvatus pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122761

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4153]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista 

    Kainu, Anne (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa 

    Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan 

    Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)
    Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pätevyydestään kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä 

    Kemppinen, Julia; Heikkinen, Annika (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pätevyytensä kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä toimiessaan. Varhaiskasvatuksen opettajien koetun pätevyyden lisäksi tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre