”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Pikamuotibrändit hyödyntävät markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimellä X, on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotijättejä, joilla on yhteensä miljoonia seuraajia ja joiden markkinointi vaikuttaa merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin.
Pikamuotiteollisuudella on haitallisia vaikutuksia ympäristöön ja sosiaalisiin kysymyksiin, kuten ilmaston lämpenemiseen ja huonoihin työoloihin. Tämän tutkielman painopiste on pikamuotibrändien vihreän markkinoinnin käytännöissä ja niiden tavoitteissa näyttäytyä kestävinä toimijoina. Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esiin merkityksiä, joita voidaan pitää myynninedistämistarkoituksessa epäeettisinä, ja pyritään siten myötävaikuttamaan markkinoinnin eettisien käytäntöjen ja ohjeistusten kehittämiseen.
Johtavat pikamuotibrändit H&M ja Zara käyttävät twiitatuissa mainosvideoissaan merkitysten luomisen keinoina kielellisiä ja semioottisia resursseja. Semioottisten resurssien, kuten kielen, kuvien ja äänien, avulla nämä brändit pyrkivät vaikuttamaan yleisöön lisätäkseen myyntiä ja esiintyäkseen ympäristöystävällisinä ja sosiaalisesti kestävinä. Analyysi kielenkäytöstä sekä muista semioottisista resursseista perustuu monimodaalisen diskurssianalyysin periaatteisiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että H&M ja Zara ovat molemmat sitoutuneet ekologiseen kestävyyteen Twitter-markkinoinnissaan ja hyödyntävät semioottisia keinoja ympäristövastuunsa korostamiseksi. Ympäristöystävälliset tuotemallistot ovat yleisin teema näiden brändien vihreäksi markkinoinniksi tulkittavissa Twitter-videoissa. Muita teemoja ovat tuotteissa käytettyjen luonnollisten ja kestävien materiaalien korostaminen, vanhojen tai käytettyjen tekstiilien kierrätykseen kannustaminen sekä kestävään kehitykseen ja ympäristönsuojeluun liittyviin kampanjoihin osallistumisesta viestiminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community
Luukkonen, Jenni (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order) semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
Lehtikangas, Netta (2019)Sosiaalinen media on muuttanut sitä, kuinka viestimme, mutta myös tapaamme suhtautua kieleen sekä koko meitä ympäröivään maailmaan. Näiden muutosten lomassa myös markkinointi on muuttanut muotoaan ja on nyt lähempänä ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.