#Some #Terrorismi : sosiaalisen median hyödyntäminen terrorismissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Sosiaalisen median suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana räjähdysmäisesti ja sillä on miljardeja käyttäjiä ympäri maailmaa. Terrorismi puolestaan on merkittävä turvallisuusuhka maailmanlaajuisesti, joka koskettaa myös Suomea.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka terroristit hyödyntävät sosiaalista mediaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Aineisto tutkimukseen kerättiin julkaistusta tietoaineistosta. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli ”Kuinka terroristit hyödyntävät sosiaalista mediaa omiin tarkoitusperiinsä”. Koska käsitteistä terrorismi ja sosiaalinen media ei ole olemassa yhtä, yksiselitteistä tulkintaa, oli tarpeen perehtyä myös niiden määritelmiin.
Tutkimuksen tuloksena oli, että terroristit ovat oppineet hyödyntämään sosiaalista mediaa monipuolisesti. Sosiaalinen media mahdollistaa terrorismia tukevalle viestinnälle globaalin levikin, sekä mahdollisuuden anonyymiin toimintaan. Tärkeimmiksi tavoitteiksi tutkimuksessa tunnistettiin propagandan levittäminen, radikalisointi, uusien jäsenten rekrytointi, pelon ja vihan levittäminen, psykologinen sodankäynti, rahoituksen hankinta, toiminnan perustelu ja oikeutuksen hakeminen, iskujen suunnittelu ja niiden toteutuksen organisointi sekä tiedon hankinta.
Toiminnassa käytetyimpiä sosiaalisen median alustoja ovat olleet YouTube, Facebook, Twitter, keskustelupalstat ja kuvalaudat sekä pikaviestisovellukset, kuten Telegram ja WhatsApp. Terrorismia tukevan sisällön levittämistä on pyritty estämään kansainvälisen ja kansallisen lainsäädännön keinoin, sekä sosiaalisen median alustojen toimesta. Yrityksistä huolimatta tehokasta keinoa sen rajoittamiseen ei ole löydetty.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoissa
Ahonen, Noora (2020)Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kyseessä on kandidaatintutkielma, jonka tutkimusaiheena on informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoilla, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä. Tutkimusprosessin ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
Paloniemi, Essi (2018)Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä
Salakka, Matti (2020)Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen asiakassuhteiden hallinnassa
Saukonoja, Joel (2018)Sosiaalisen median yleistyminen ja ilmiöiden sosiaalistuminen muokkaavat kuluttajien käyttäytymistä ja tarjoavat yrityksille uudenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä. Tässä ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen IT-alan rekrytointiprosesseissa
Virta, Maiju (2018)Teknologian muutokset ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet erilaisiin liiketoimintaprosesseihin merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on kasvanut huomattavasti ja nykypäivänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.