Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheiluvaikuttajien brändiviestinnän merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti maineen näkökulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. Lisäksi tutkittiin suositteluasenteen vaikutusta brändiasenteeseen sekä edelleen brändiasenteen vaikutusta ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Vaikutuksia tutkittiin maineen, urheiluvaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden sekä urheilukiinnostuksen näkökulmasta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin aiempia maineeseen ja muihin mittareihin perustuvia teorioita. Tässä tutkimuksessa maineen oletettiin vaikuttavan positiivisesti asenteeseen suosittelua kohtaan, suositteluasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti brändiasenteeseen ja brändiasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Samalla oletettiin kiinnostuksen urheilua kohtaan sekä vaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden kasvattavan maineen vaikutusta suositteluasenteeseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vastaajia pyydettiin perehtymään urheiluvaikuttajan tekemään kaupalliseen julkaisuun, jossa mainostettiin urheilubrändiä. Kolmesta eri urheilijan julkaisusta yksi näytettiin vastaajalle satunnaisesti. Muuttuvana tekijänä oli urheilijoiden oletettu maine eli yksi urheilijoista oli oletettavasti neutraalimaineinen, yksi hyvämaineinen ja yksi oletettavasti hieman huonomaineisempi.
Tutkimustuloksista selvisi, että urheilijan maineella on jonkin verran vaikutusta parantuneeseen asenteeseen suosittelua kohtaan ja positiivinen suosittelu-asenne taas vaikuttaa parantavasti brändiasenteeseen. Odotuksien mukaan tämä osaltaan kasvattaa brändin ostoaikomusta. Lisäksi selvisi, että urheilijan ja suositeltavan tuotteen yhteensopivuus kasvattaa maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Odotusten vastaisesti brändiasenteella ei löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta brändiuskollisuuteen eikä urheilukiinnostuksella löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta maineen ja suositteluasenteen yhteyteen.
Tutkimuksen perusteella urheilijoiden kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä suositellaan huomioimaan urheilijan maineen vaikutukset ja muut taustatekijät kuluttajien asenteisiin sopivaa urheilijaa valittaessa
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Context matters : athletes’ perception of dopers’ values, actions and vulnerabilities
Veltmaat, Annalena; Dreiskämper, Dennis; Brueckner, Sebastian; Bondarev, Dmitriy; Heyes, Andrew; Barkoukis, Vassilis; Elbe, Anne-Marie; Lazuras, Lambros; De Maria, Alessandra; Zelli, Arnaldo; Petróczi, Andrea (Frontiers Media, 2023)Background: Although athletes seem to hold uniform views towards non-dopers, their perception of dopers is more nuanced, reflecting positive and negative attributes. Research also indicates that rarely a single factor can ... -
Terveyttä, sääntelyä vai arvovalintoja : urheilijoiden puhdasta urheilua koskevien asenteiden muotoutuminen
Koskela, Petri (2023)Aiemman tutkimuksen perusteella on tiedossa, että urheilijat suhtautuvat puhtaaseen urheiluun ja dopingtestaukseen pääosin myönteisesti. Näihin asenteisiin vaikuttavia taustatekijöitä on tutkittu toistaiseksi vähän. ... -
Mistä onnistunut urheilijan kaksoisura koostuu? : katsaus suomalaiseen kaksoisurajärjestelmään sekä kaksoisuran menestystekijöihin
Niskajärvi, Jarkko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä suomalaista kaksoisurajärjestelmää sekä tarkastella onnistuneen kaksoisuran menestystekijöitä kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Tutkielman pääpaino ... -
Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus
Välimaa, Hanna (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen. Tutkimuksessa ...