University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus

Thumbnail
View/Open
894.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Välimaa, Hanna
Date
2017
Discipline
MarkkinointiMarketing
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin source credibility -teoriaa, jonka mukaan lähteen uskottavuus muodostuu eri tekijöistä. Mallia on hyödynnetty myös blogimaailmassa ja sen on havaittu vaikuttavan mainonnan tehokkuuteen. Tässä tutkimuksessa bloggaajan uskottavuuden uskotaan muodostuvan asiantuntijuudesta, luotettavuudesta, viehättävyydestä, samankaltaisuudesta sekä maineesta. Mainonnan tehokkuutta tutkittiin asenteen suosittelua kohtaan, parantuneen brändiasenteen sekä lisääntyneen ostoaikomuksen näkökulmasta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka empiirinen osio toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajia pyydettiin perehtymään kolmeen eri kategorian kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun blogipostaukseen sekä vastaamaan tämän perusteella kysymyksiin. Kyselyssä esiintyvien bloggaajien blogit keskittyivät lifestyle-, urheilu- ja perhesisältöihin. Aineistoa kerättiin Indieplace Oy:n kanssa yhteistyössä uutiskirjeen sekä display-mainonnan avulla. Tutkimustuloksista selvisi, että bloggaajan uskottavuuden muodostavat asiantuntijuus, luotettavuus, viehättävyys, samankaltaisuus sekä bloggaajan maine. Lisäksi uskottavuuden löydettiin vaikuttavan asenteeseen suosittelua kohtaan, parantuneeseen brändiasenteeseen sekä vastoin odotuksia myös lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Tämän lisäksi vahvistettiin oletus suosittelua kohtaan muodostuneen asenteen vaikutuksesta brändiasenteeseen sekä brändiasenteen vaikutuksesta lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Bloggaajan ja brändin tuttuuden löydettiin parantavan uskottavuutta sekä mainonnan tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella suositellaan blogimarkkinointia tekeviä yrityksiä kiinnittämään huomiota bloggaajan uskottavuuteen sekä brändiin ja tuotteeseen sopivan bloggaajan valintaan. Jatkotutkimusehdotuksena samaa mallia olisi järkevää testata kaupallisissa Instagram- sekä YouTube -yhteistöissä niiden noustessa jatkuvasti tärkeämpään osaan uusina markkinointikanavoina. ...
Keywords
Markkinointi lähteen uskottavuus suosittelu asenne blogit markkinointi mainonta suositukset asenteet bloggaajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707033215

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan 

    Oksanen, Tytti (2016)
    Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ...
  • Hope You’re Not Totally Commercial! : Toward a Better Understanding of Advertising Recognition's Impact on Influencer Marketing Effectiveness 

    Sundermann, Gerrit; Munnukka, Juha (SAGE Publications, 2022)
    Social media influencers (SMIs) have become an effective channel for reaching targeted customers. The present study explores the influence process of advertising recognition on consumer responses in the SMI marketing ...
  • “Is This an Advertisement or a Personal Account?” : Commercialisation of Lifestyle Blogs in Finland 

    Hänninen, Riitta (Ethnos ry, 2015)
    When blogging first appeared on the map of social media in the mid-1990s, the majority of bloggers were male writing for example about the developments of the online world, or if they were political reporters, looking for ...
  • Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen 

    Ranta, Emma (2015)
    Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ...
  • Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista? 

    Suontama, Julia (2022)
    Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre