Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorVettenranta, Heini
dc.date.accessioned2023-10-30T07:13:09Z
dc.date.available2023-10-30T07:13:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91022
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheiluvaikuttajien brändiviestinnän merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti maineen näkökulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. Lisäksi tutkittiin suositteluasenteen vaikutusta brändiasenteeseen sekä edelleen brändiasenteen vaikutusta ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Vaikutuksia tutkittiin maineen, urheiluvaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden sekä urheilukiinnostuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin aiempia maineeseen ja muihin mittareihin perustuvia teorioita. Tässä tutkimuksessa maineen oletettiin vaikuttavan positiivisesti asenteeseen suosittelua kohtaan, suositteluasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti brändiasenteeseen ja brändiasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Samalla oletettiin kiinnostuksen urheilua kohtaan sekä vaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden kasvattavan maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vastaajia pyydettiin perehtymään urheiluvaikuttajan tekemään kaupalliseen julkaisuun, jossa mainostettiin urheilubrändiä. Kolmesta eri urheilijan julkaisusta yksi näytettiin vastaajalle satunnaisesti. Muuttuvana tekijänä oli urheilijoiden oletettu maine eli yksi urheilijoista oli oletettavasti neutraalimaineinen, yksi hyvämaineinen ja yksi oletettavasti hieman huonomaineisempi. Tutkimustuloksista selvisi, että urheilijan maineella on jonkin verran vaikutusta parantuneeseen asenteeseen suosittelua kohtaan ja positiivinen suosittelu-asenne taas vaikuttaa parantavasti brändiasenteeseen. Odotuksien mukaan tämä osaltaan kasvattaa brändin ostoaikomusta. Lisäksi selvisi, että urheilijan ja suositeltavan tuotteen yhteensopivuus kasvattaa maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Odotusten vastaisesti brändiasenteella ei löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta brändiuskollisuuteen eikä urheilukiinnostuksella löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta maineen ja suositteluasenteen yhteyteen. Tutkimuksen perusteella urheilijoiden kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä suositellaan huomioimaan urheilijan maineen vaikutukset ja muut taustatekijät kuluttajien asenteisiin sopivaa urheilijaa valittaessafi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersuosittelu
dc.titleUrheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310307049
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysohuippu-urheilu
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoyritykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright