S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ja lopulta integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan. S2-opettajan tehtävä on antaa välineitä luetun ymmärtämiseen, ja lukustrategiat ovat tässä keskeisessä roolissa. Näitä toiminta- ja ajattelumalleja tulee hyödyntää ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen. Lisäksi niiden opetus pitäisi sisällyttää jatkuvasti opetukseen, jotta ne muodostuisivat automaattisiksi oppijalle.
Tutkimukseen on haastateltu viittä S2-opettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet B1–C1-tason opiskelijoita. Teoreettinen viitekehys rakentuu lukemisen ymmärtämisen strategioista muodostetun mallin ympärille. Strategiat toimivat myös teemahaastattelun teemoina. Aineistosta analysoidaan teorialähtöisellä sisällönanalyysillä S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja kartoitetaan heidän hyödyntämiään strategioita. Lisäksi selvitetään, miten strategiat välittyvät opetukseen ja S2-oppijoille.
Tutkimuksen mukaan S2-opettajat ajattelevat lukustrategioiden olevan pääsääntöisesti hyödyllisiä apuvälineitä lukemisen ymmärtämiseen. Strategia-nimitystä käytetään, mutta yhtä lailla puhutaan tekniikoista ja työkaluista. Määritellyistä strategioista S2-opettajat hyödyntävät usein selventämistä ja johtopäätösten tekemistä. Sen sijaan S2-opettajat eivät hyödynnä lainkaan ennakointia, eikä tekstin tarkoituksenmukaisuutta arvioida lukemisen jälkeen. Selventämisen yhteydessä korostuvat S2-opettajien vaihtelevat suhtautumiset verkkosanakirjoihin ja kääntäjiin. Lisäksi he painottavat vuorovaikutuksen ja keskustelun merkitystä lukemisen ymmärtämisessä. Strategioiden välittäminen opetukseen ja oppijoille vaihtelee paljon. Osa S2-opettajista painottaa strategioiden merkitystä, osalla ne jäävät vähemmälle ajan puutteen ja opiskelijoiden korkean kielitaidon tason vuoksi.
Lukemisen ymmärtämisen strategioiden painottaminen aineenopettajan opinnoissa ja jatko-koulutuksessa lienee tarpeellista, sillä osa S2-opettajista joko ei tiedä niistä tai kokee ne liian abstrakteiksi asioiksi opettaa. Lisäksi niiden opettaminen saattaa jäädä irralliseksi muusta opetuksesta tai niiden merkitystä B–C-tasoilla ei tunnisteta. Toisaalta strategiat koetaan hyödyllisiksi apukeinoiksi, joten tietoisuuden lisääminen olisi paikallaan.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5350]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
Kuisma, Hanna; Myllylä, Maiju (2013)Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun ... -
Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista
Laakso, Saara (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article examines adult L2 Finnish learners’ perceptions of listening difficulties and compensatory strategies in everyday situations. The data consist of questionnaire answers (N = 202) and five semi-structured ... -
Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
Meriläinen, Roosa (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä ... -
S2-opettajien käsityksiä puhekielen ja murteen opettamisesta
Sillankorva, Niina (2015)Tutkimus käsittelee suomi toisena kielenä -opettajien asenteita ja käsityksiä puhekielen opettamiseen liittyen. Kiinnitän huomiota siihen, miten opettajat suhtautuvat kielen alueelliseen vaihteluun ja omaan aluepuhekieleen. ... -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ...