University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen

Thumbnail
View/Open
501.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Meriläinen, Roosa
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin minäpystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja koulutustaustan yhteyttä opettajien tietoon tunnistaa luetun ymmärtämisen opetuksen strategioita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyyseillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tulosten mukaan opettajat tunnistavat luetun ymmärtämisen strategioita kohtalaisesti. Minäpystyvyysuskomukset ja ammatillinen kokemus olivat yhteydessä hyödyllisten ja epähyödyllisten luetun ymmärtämisen strategioiden tunnistamiseen mutta eivät metakognitiiviseen tietoon, tekstin ymmärtämisen tukemisen keinoihin tai luetun ymmärtämistä vaikeuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Koulutustausta ei tämän tutkimuksen puitteissa ollut yhteydessä strategioiden tunnistamiseen. Vaikka tutkimuksen otoskoko jäi odotettua pienemmäksi, tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia opettajien tiedon puutteellisuudesta. Suomalaisen opettajankoulutuksen käyneiden opettajien tieto luetun ymmärtämisen strategioista on osittain kattavaa mutta ei kokonaisuutena riittävä. Asiaan tulisi kiinnittää huomiota oppilaiden heikkenevän lukutaidon sekä erilaistuvien taitojen takia. Etenkin koulun kehittyessä yhä inklusiivisemmaksi opiskelijat ovat yksilöllisiä ja tarpeet erilaisia, joten lukutaidon strategioiden opettamista ja kehittämistä pitäisi tukea vahvemmin. ...
Keywords
luetun ymmärtäminen lukutaito strategiat opettajat lukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209014436

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24398]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä 

    Kuisma, Hanna; Myllylä, Maiju (2013)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun ...
  • Takaako sujuva lukeminen tekstin ymmärtämisen? : kolmasluokkalaisen tekninen lukutaito, lukustrategia ja tekstinymmärtäminen 

    Nissi, Reijo (2011)
  • Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä 

    Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ...
  • Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen 

    Ulvinen, Emmi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko tarkkaavaisuus- tai lukusujuvuusongelmat tai niiden päällekkäistyminen toisella luokalla lukusujuvuuden tai luetun ymmärtämisen kehitystä kolmannella ja neljännellä ...
  • Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa 

    Hyväri, Heidi (2011)
    Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre