Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeilonen, Marja
dc.contributor.authorKoistinen, Iida
dc.date.accessioned2023-10-20T09:36:23Z
dc.date.available2023-10-20T09:36:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90330
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ja lopulta integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan. S2-opettajan tehtävä on antaa välineitä luetun ymmärtämiseen, ja lukustrategiat ovat tässä keskeisessä roolissa. Näitä toiminta- ja ajattelumalleja tulee hyödyntää ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen. Lisäksi niiden opetus pitäisi sisällyttää jatkuvasti opetukseen, jotta ne muodostuisivat automaattisiksi oppijalle. Tutkimukseen on haastateltu viittä S2-opettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet B1–C1-tason opiskelijoita. Teoreettinen viitekehys rakentuu lukemisen ymmärtämisen strategioista muodostetun mallin ympärille. Strategiat toimivat myös teemahaastattelun teemoina. Aineistosta analysoidaan teorialähtöisellä sisällönanalyysillä S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja kartoitetaan heidän hyödyntämiään strategioita. Lisäksi selvitetään, miten strategiat välittyvät opetukseen ja S2-oppijoille. Tutkimuksen mukaan S2-opettajat ajattelevat lukustrategioiden olevan pääsääntöisesti hyödyllisiä apuvälineitä lukemisen ymmärtämiseen. Strategia-nimitystä käytetään, mutta yhtä lailla puhutaan tekniikoista ja työkaluista. Määritellyistä strategioista S2-opettajat hyödyntävät usein selventämistä ja johtopäätösten tekemistä. Sen sijaan S2-opettajat eivät hyödynnä lainkaan ennakointia, eikä tekstin tarkoituksenmukaisuutta arvioida lukemisen jälkeen. Selventämisen yhteydessä korostuvat S2-opettajien vaihtelevat suhtautumiset verkkosanakirjoihin ja kääntäjiin. Lisäksi he painottavat vuorovaikutuksen ja keskustelun merkitystä lukemisen ymmärtämisessä. Strategioiden välittäminen opetukseen ja oppijoille vaihtelee paljon. Osa S2-opettajista painottaa strategioiden merkitystä, osalla ne jäävät vähemmälle ajan puutteen ja opiskelijoiden korkean kielitaidon tason vuoksi. Lukemisen ymmärtämisen strategioiden painottaminen aineenopettajan opinnoissa ja jatko-koulutuksessa lienee tarpeellista, sillä osa S2-opettajista joko ei tiedä niistä tai kokee ne liian abstrakteiksi asioiksi opettaa. Lisäksi niiden opettaminen saattaa jäädä irralliseksi muusta opetuksesta tai niiden merkitystä B–C-tasoilla ei tunnisteta. Toisaalta strategiat koetaan hyödyllisiksi apukeinoiksi, joten tietoisuuden lisääminen olisi paikallaan.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.titleS2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310206366
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysokäsitykset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot