dc.contributor.advisor | Seilonen, Marja | |
dc.contributor.author | Koistinen, Iida | |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T09:36:23Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T09:36:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90330 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ja lopulta integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan. S2-opettajan tehtävä on antaa välineitä luetun ymmärtämiseen, ja lukustrategiat ovat tässä keskeisessä roolissa. Näitä toiminta- ja ajattelumalleja tulee hyödyntää ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen. Lisäksi niiden opetus pitäisi sisällyttää jatkuvasti opetukseen, jotta ne muodostuisivat automaattisiksi oppijalle.
Tutkimukseen on haastateltu viittä S2-opettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet B1–C1-tason opiskelijoita. Teoreettinen viitekehys rakentuu lukemisen ymmärtämisen strategioista muodostetun mallin ympärille. Strategiat toimivat myös teemahaastattelun teemoina. Aineistosta analysoidaan teorialähtöisellä sisällönanalyysillä S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja kartoitetaan heidän hyödyntämiään strategioita. Lisäksi selvitetään, miten strategiat välittyvät opetukseen ja S2-oppijoille.
Tutkimuksen mukaan S2-opettajat ajattelevat lukustrategioiden olevan pääsääntöisesti hyödyllisiä apuvälineitä lukemisen ymmärtämiseen. Strategia-nimitystä käytetään, mutta yhtä lailla puhutaan tekniikoista ja työkaluista. Määritellyistä strategioista S2-opettajat hyödyntävät usein selventämistä ja johtopäätösten tekemistä. Sen sijaan S2-opettajat eivät hyödynnä lainkaan ennakointia, eikä tekstin tarkoituksenmukaisuutta arvioida lukemisen jälkeen. Selventämisen yhteydessä korostuvat S2-opettajien vaihtelevat suhtautumiset verkkosanakirjoihin ja kääntäjiin. Lisäksi he painottavat vuorovaikutuksen ja keskustelun merkitystä lukemisen ymmärtämisessä. Strategioiden välittäminen opetukseen ja oppijoille vaihtelee paljon. Osa S2-opettajista painottaa strategioiden merkitystä, osalla ne jäävät vähemmälle ajan puutteen ja opiskelijoiden korkean kielitaidon tason vuoksi.
Lukemisen ymmärtämisen strategioiden painottaminen aineenopettajan opinnoissa ja jatko-koulutuksessa lienee tarpeellista, sillä osa S2-opettajista joko ei tiedä niistä tai kokee ne liian abstrakteiksi asioiksi opettaa. Lisäksi niiden opettaminen saattaa jäädä irralliseksi muusta opetuksesta tai niiden merkitystä B–C-tasoilla ei tunnisteta. Toisaalta strategiat koetaan hyödyllisiksi apukeinoiksi, joten tietoisuuden lisääminen olisi paikallaan. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310206366 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | strategiat | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | käsitykset | |