Kieltenopetus Suomessa : Näkemyksiä ja kehittämistoimia
Rainio, M. (2023). Kieltenopetus Suomessa : Näkemyksiä ja kehittämistoimia. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.14(5). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2023/kieltenopetus-suomessa-nakemyksia-ja-kehittamistoimia
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2023Copyright
© Kirjoittaja 2023
Kieltenopetus on olennainen osa Suomen koulujärjestelmää, joka tarjoaa oppilaille arvokkaan mahdollisuuden oppia ja kehittää kielitaitoaan. Kuitenkin kieltenopetuksen järjestämisessä ja toteuttamisessa kohtaamme haasteita, jotka ansaitsevat huomiota ja ratkaisuja. Tässä artikkelissa keskityn erityisesti kieltenopetuksen nykytilaan sekä hankepohjaisuuden merkitykseen kielenopetuksen ja kielten oppimisen kehittämistyössä. Lisäksi tarkastelen pakollisuuden ja valinnaisuuden dynamiikkaa kielenopetuksessa ja sen vaikutuksiin oppilaiden kielenoppimiseen ja opiskelumotivaatioon. Ymmärtämällä näitä tekijöitä voimme edistää tehokkaampaa ja innostavampaa kieltenopetusta Suomen kouluissa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2023/kieltenopetus-suomessa-nakemyksia-ja-kehittamistoimiaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ehdotuksia kieltenopetuksen kehittämiseksi
Heikkola, Leena Maria; Alisaari, Jenni; Harju-Autti, Raisa; Björklund, Mikaela (Suomen kieltenopettajien liitto, 2024)Kielivarannon vahvistamiseen tarvitaan pitkäjänteinen strategia ja laajaa yhteistyötä. -
Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021) -
Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021) -
Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
Kähärä, Topias (2020)Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat ... -
Kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus varhaisen kielenopetuksen oppikirjoissa
Roiha, Anssi; Dufva, Hannele; Mäntylä, Katja; Pakula, Heini-Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024)We examined how cultural and linguistic diversity is manifested in early language teaching textbooks. Our data consist of a set of five textbooks for early language teaching in Finland. Qualitative content analysis was ...