Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
Tekijät
Päivämäärä
1991Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan
ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa
ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma
pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen
mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetusti
oppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa.
Tutkielman tarkastelujen lähtöasetelmana on käytetty häiriökäyttäytymisestä
tehtyjä aikaisempia, empiirisiä tutkimuksia.
Näistä saatujen mallien mukaisesti on lähestytty häiriötä
ilmentäviä tapauksia ja niissä vaikuttavia oppilaita.
Tutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyitä raportteja
(3) haastattelu. Tältä pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu.
Esimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin
energian sitomismalleihin ja Laingin yksilön epävarmuutta
kuvaavaan käsitteistöön sekä Rauhalan eksistentiaalis-
fenomenologiseen näkemykseen. Oppilaan olemassaolon epävarmuudesta
'resonoivan' käyttäytymisen yleisarviointiin on
paneuduttu tutkielman lopputarkastelussa pääasiallisesti
Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen näkemyksen valossa.
Oppilaan olemassaoloon ilmaantuvat epävarmuus- ja rasitustekijät
aikaansaavat usein muutoksia hänen käyttäytymisessään,
joka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea epämielekkäänä
ja häiritsevänä luokkayhteisön taholta. Yksilön itsensä
kannalta kyseinen käyttäytyminen saattaa juuri silloin
tuntua mielekkäältä, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen
tutkimusote antaa mahdollisuudet käsitellä oppilaan
käyttäytymistä sekä tilannekohtaisesti että kokonaisvaltaisesti
ja juuri siinä tilanneyhteydessä, missä sitä
esiintyy.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Persoonan eletty addiktio Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen tajunnallisuuden valossa analysoituna
Koivumäki, Piia (Therapeia-säätiö, 2024)Medikalisaation myötä addiktio on muuttunut psyykkisestä ja sosiaalisesta ongelmasta yksilön aivosairaudeksi. Addiktion aivosairausmallin (engl. brain disease model of addiction, BDMA) eräs ongelma on persoonan toimijuuden ... -
Päihderiippuvuuden kokonaisuus Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen valossa
Koivumäki, Piia (2022)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen päihderiippuvuuden tieteellisistä selitysmalleista tulkitsemiani päihderiippuvuusdiskursseja Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen valossa kysyen, minkälaisia diskursseja ... -
Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
Vauhkonen, Eveliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. ... -
Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
Harju, Henna; Kellokoski, Linda (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.