Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
Authors
Date
1991Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan
ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa
ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma
pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen
mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetusti
oppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa.
Tutkielman tarkastelujen lähtöasetelmana on käytetty häiriökäyttäytymisestä
tehtyjä aikaisempia, empiirisiä tutkimuksia.
Näistä saatujen mallien mukaisesti on lähestytty häiriötä
ilmentäviä tapauksia ja niissä vaikuttavia oppilaita.
Tutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyitä raportteja
(3) haastattelu. Tältä pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu.
Esimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin
energian sitomismalleihin ja Laingin yksilön epävarmuutta
kuvaavaan käsitteistöön sekä Rauhalan eksistentiaalis-
fenomenologiseen näkemykseen. Oppilaan olemassaolon epävarmuudesta
'resonoivan' käyttäytymisen yleisarviointiin on
paneuduttu tutkielman lopputarkastelussa pääasiallisesti
Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen näkemyksen valossa.
Oppilaan olemassaoloon ilmaantuvat epävarmuus- ja rasitustekijät
aikaansaavat usein muutoksia hänen käyttäytymisessään,
joka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea epämielekkäänä
ja häiritsevänä luokkayhteisön taholta. Yksilön itsensä
kannalta kyseinen käyttäytyminen saattaa juuri silloin
tuntua mielekkäältä, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen
tutkimusote antaa mahdollisuudet käsitellä oppilaan
käyttäytymistä sekä tilannekohtaisesti että kokonaisvaltaisesti
ja juuri siinä tilanneyhteydessä, missä sitä
esiintyy.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunnen mieleni, tunnen kehoni, tunnen tilani - tanssin! : eksistentiaalis-fenomenologinen näkökulma tanssiin kasvun tukijana
Kastelli, Leila; Nuortimo-Nopanen, Essi (1997) -
Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijoiden kokemana : eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimus näyttötutkintomestarikoulutuksen kontekstissa
Kilja, Päivi (University of Jyväskylä, 2018)The aim of this empirical qualitative PhD study was to describe and understand the phenomenon of the personalisation of studies. The theoretical framework was the existential phenomenology with holistic conception of ... -
Persoonan eletty addiktio Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen tajunnallisuuden valossa analysoituna
Koivumäki, Piia (Therapeia-säätiö, 2024)Medikalisaation myötä addiktio on muuttunut psyykkisestä ja sosiaalisesta ongelmasta yksilön aivosairaudeksi. Addiktion aivosairausmallin (engl. brain disease model of addiction, BDMA) eräs ongelma on persoonan toimijuuden ... -
Päihderiippuvuuden kokonaisuus Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen valossa
Koivumäki, Piia (2022)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen päihderiippuvuuden tieteellisistä selitysmalleista tulkitsemiani päihderiippuvuusdiskursseja Lauri Rauhalan holistisen ihmiskäsityksen valossa kysyen, minkälaisia diskursseja ...