Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKlint, Ilpo
dc.date.accessioned2023-10-06T09:20:31Z
dc.date.available2023-10-06T09:20:31Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89486
dc.description.abstractTämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetusti oppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa. Tutkielman tarkastelujen lähtöasetelmana on käytetty häiriökäyttäytymisestä tehtyjä aikaisempia, empiirisiä tutkimuksia. Näistä saatujen mallien mukaisesti on lähestytty häiriötä ilmentäviä tapauksia ja niissä vaikuttavia oppilaita. Tutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyitä raportteja (3) haastattelu. Tältä pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu. Esimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin energian sitomismalleihin ja Laingin yksilön epävarmuutta kuvaavaan käsitteistöön sekä Rauhalan eksistentiaalis- fenomenologiseen näkemykseen. Oppilaan olemassaolon epävarmuudesta 'resonoivan' käyttäytymisen yleisarviointiin on paneuduttu tutkielman lopputarkastelussa pääasiallisesti Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen näkemyksen valossa. Oppilaan olemassaoloon ilmaantuvat epävarmuus- ja rasitustekijät aikaansaavat usein muutoksia hänen käyttäytymisessään, joka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea epämielekkäänä ja häiritsevänä luokkayhteisön taholta. Yksilön itsensä kannalta kyseinen käyttäytyminen saattaa juuri silloin tuntua mielekkäältä, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimusote antaa mahdollisuudet käsitellä oppilaan käyttäytymistä sekä tilannekohtaisesti että kokonaisvaltaisesti ja juuri siinä tilanneyhteydessä, missä sitä esiintyy.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.titleHäiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310065515
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysooppilaat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot