Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. luokalta 6. luokalle. Tutkimus oli kvantitatiivinen pitkittäistutkimus, jonka aineistona käytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat (n = 1131) olivat 5.–6. -luokkalaisia. Käytösoireisten ja oireettomien välisiä eroja sosiaalisissa suhteissa vertailtiin t-testein, ja käytösoireiden ja sukupuolen yhteyttä sosiaalisiin suhteisiin tutkittiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaa muutosta sekä käytösoireiden ja vanhempien tuen yhteyttä sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että käytösoireisten sosiaaliset suhteet olivat heikompia kuin oireettomien oppilaiden ja yhteys oli samanlainen tytöillä ja pojilla. Oppilaiden sosiaaliset suhteet heikkenivät 5. luokalta 6. luokalle, mutta käytösoireet eivät olleet yhteydessä muutokseen. Käytösoireilla ja vanhempien tuella oli yhdysvaikutus vertaissuhteiden muutokseen, mutta ei opettaja-oppilas-suhteiden muutokseen. Vähemmän tukea saavilla oppilailla vertaissuhteet paranivat, kun taas enemmän tukea saavilla vertaissuhteet heikkenivät.
Tulosten perusteella häiritsevällä käyttäytymisellä ja vanhemmilta koulutyölle saadulla tuella on yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin. Häiritsevästi käyttäytyville oppilaille tulisi antaa käyttäytymisen tuen lisäksi tukea sosiaalisiin suhteisiin, jotta oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen lisääntyisi ja riski koulupudokkuuteen ja syrjäytymiseen pienenisi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
Kauppinen, Ida (2021)Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
Kinnunen, Kerttu (2017)Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä ... -
Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
Kiiskinen, Jessica; Tahkola, Elli-Maria (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde, millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja ... -
Sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen kompetenssi 3.-4. luokkalaisilla
Heiska, Eveliina; Kallio, Eveliina (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.