Sisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita
Rydenfelt, H., Haapanen, L., Haapoja, J., & Lehtiniemi, T. (2023). Sisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita. Media ja viestintä, 46(3), 76-88. https://doi.org/10.23983/mv.137065
Julkaistu sarjassa
Media ja viestintäPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat 2023
Tässä analyysissä tarkastelemme personoinnin nykytilaa suomalaisessa journalisti-sessa mediakentässä. Analyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuussuomalaisessa mediassatehtyihin tutkimushaastatteluihin. Haastattelimme vuoden 2021 aikana seitsemää päätoimittajaa ja kolmea personoinnin käytännön toteutuksesta vastaavaa tietoteknistä asiantuntijaa, joista osalla oli myös journalistinen tausta. Haastateltavamme edustivat erikokoisia ja -tyyppisiä journalistisia medioita eri puolilta Suomea. Lisäksi haastattelimme Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajaa. Haastatteluissa käsiteltiin personoinnin terminologiaa, sen toteutuksia, tavoitteita ja mittareita, hyötyjä ja mahdollisia ongelmia, läpinäkyvyyttä ja sääntelyä sekä personoinnin tulevaisuutta niin haastateltavan edustamassa mediassa kuin journalistisessa mediassa yleisestikin. Näiden tutkimushaastatteluiden lisäksi hyödynnämme tässä artikkelissa aiemmin tuottamiamme, algoritmien journalistiseen hyödyntämiseen ja erityisesti uutisautomatisaatioon liittyviä haastattelu- ja kyselyaineistoja (Haapanen 2020, 2022; Rydenfelt 2022) ja suhteutamme tuloksiamme tuoreimpaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen.
...
Julkaisija
Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-3827Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/185004613
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Analyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuus suomalaisessa mediassa tehtyihin tutkimushaastatteluihin.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The managerial and future-oriented role of audience data in data-informed news organisations
Ahva, Laura; Salonen, Margareta; Ovaska, Liisa; Talvitie-Lamberg, Karoliina (SAGE Publications, 2024)One sign of datafication in journalism is that newsrooms utilise insights from audience data and related metrics in their decision-making. In professional discourse, this often alludes to the notion of ‘data-informed ... -
Media councils and self-regulation in the emerging era of news automation
Haapanen, Lauri (Julkisen sanan neuvosto, 2020)This report introduces the present state of affairs in news automation and discusses what ethical considerations it raises in the work of media councils. Based on a European-wide research project, the three key takeaways ... -
Dataa näkyvissä : läpinäkyvyys algoritmien ja datan journalistisessa hyödyntämisessä
Rydenfelt, Henrik; Haapanen, Lauri; Lehtiniemi, Tuukka (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021)Läpinäkyvyyden käsite on noussut keskeiseksi viestinnän, median ja politiikan tutkimuksessa sekä viestinnän ja politiikan käytäntöjen eettisessä arvioinnissa. Läpinäkyvyyttä on esitetty keinoksi ylläpitää ja kasvattaa ... -
Confusing Content, Platforms, and Data: Young Adults and Trust in News Media
Ehrlén, Veera; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Salonen, Margareta; Koivula, Minna; Villi, Mikko; Uskali, Turo (Cogitatio Press, 2023)News media trust, and the lack thereof, has been a prominent topic of discussion among journalism scholars in recent years. In this article, we study young adults’ trust in news media from the perspectives of platformisation ... -
360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
Valtonen, Oskari (2019)Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.