University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?

Thumbnail
View/Open
369.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Valtonen, Oskari
Date
2019
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen 360°-sisältöjen lähitulevaisuus näyttää tämänhetkisen kontekstin pohjalta. Mediatalojen suhtautuminen aiheeseen on ollut hämärän peitossa, mikä luo mielenkiintoisen lähtökohdan tutkimukselle. Viittaan 360°-sisältöjen termillä sekä 360°-videoihin että 360°-valokuviin, koska käsite ottaa molemmat kuvamateriaalit huomioon. Tällaisia sisältötyyppejä voisi yleisesti luonnehtia kuvamateriaaliksi, jota voi katsoa mihin suuntaan vain. Tutkimukseni on laadullinen. Aineistoni muodostuu yhteensä viidestä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Valitsemani haastateltavat ovat Keskisuomalaisesta, Ylestä, Kalevasta, Turun Sanomista ja Helsingin Sanomista. Kaikissa näissä mediaorganisaatioissa on tehty 360°-sisältöjä ja mediatalojen asema uutisten tuottajana on Suomessa merkittävä. Analysoin aineistoni käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. 360°-sisältöjen rooli mediataloissa on tällä hetkellä verkon rikastaminen ja lisäarvon tuottaminen, vaikka itse lisäarvosta ollaan vielä epävarmoja. Sisältöjen ei ole koettu lyöneen itseään läpi, vaan niitä pikemminkin vasta testataan, opetellaan ja jäsennellään tämänhetkisessä mediakentässä. Suurin syy 360°-sisältöjen tekemättä jättämiseen on resurssien puute. 360°-sisältöjen lähitulevaisuus nähdään heikoksi ja sisältötyypin katsotaan koskevan tulevaisuudessa enemmän valokuvaajien kuin toimittajien työtä. ...
Keywords
360 360-video 360-valokuva VR immersiivinen journalismi virtuaalitodellisuus journalismi mediayhtiöt video videolaitteet sisältö toimittajat toimitustyö verkkojournalismi verkkotoimittajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904242251

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Journalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa 

    Karttunen, Camilla; Jolkkonen, Anni (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin ...
  • Todenmukainen journalismi 

    Kuutti, Heikki (Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos, 2015)
  • Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla 

    Rauhala, Teemu (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ...
  • Lue lisää lehdestä, katso video verkossa toimittajien käsityksiä monikanavaisesta journalismista Keskisuomalaisessa ja Savon Sanomissa 

    Jörgensen, Aki (2009)
  • The hierarchy of needs for user experiences in virtual reality 

    Kelling, Chelsea; Väätäjä, Heli; Kauhanen, Otto; Karhu, Jussi; Turunen, Markku; Lindqvist, Vesa; Ikonen, Pasi (Routledge, 2020)
    Virtual reality (VR) is rapidly becoming more widely adopted by various industries, and virtual content is just as rapidly becoming available for consumers. However, there is a lack of guidelines and standards for VR content ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre