Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRydenfelt, Henrik
dc.contributor.authorHaapanen, Lauri
dc.contributor.authorHaapoja, Jesse
dc.contributor.authorLehtiniemi, Tuukka
dc.date.accessioned2023-09-27T08:41:20Z
dc.date.available2023-09-27T08:41:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRydenfelt, H., Haapanen, L., Haapoja, J., & Lehtiniemi, T. (2023). Sisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita. <i>Media ja viestintä</i>, <i>46</i>(3), 76-88. <a href="https://doi.org/10.23983/mv.137065" target="_blank">https://doi.org/10.23983/mv.137065</a>
dc.identifier.otherCONVID_185004613
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89269
dc.description.abstractTässä analyysissä tarkastelemme personoinnin nykytilaa suomalaisessa journalisti-sessa mediakentässä. Analyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuussuomalaisessa mediassatehtyihin tutkimushaastatteluihin. Haastattelimme vuoden 2021 aikana seitsemää päätoimittajaa ja kolmea personoinnin käytännön toteutuksesta vastaavaa tietoteknistä asiantuntijaa, joista osalla oli myös journalistinen tausta. Haastateltavamme edustivat erikokoisia ja -tyyppisiä journalistisia medioita eri puolilta Suomea. Lisäksi haastattelimme Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajaa. Haastatteluissa käsiteltiin personoinnin terminologiaa, sen toteutuksia, tavoitteita ja mittareita, hyötyjä ja mahdollisia ongelmia, läpinäkyvyyttä ja sääntelyä sekä personoinnin tulevaisuutta niin haastateltavan edustamassa mediassa kuin journalistisessa mediassa yleisestikin. Näiden tutkimushaastatteluiden lisäksi hyödynnämme tässä artikkelissa aiemmin tuottamiamme, algoritmien journalistiseen hyödyntämiseen ja erityisesti uutisautomatisaatioon liittyviä haastattelu- ja kyselyaineistoja (Haapanen 2020, 2022; Rydenfelt 2022) ja suhteutamme tuloksiamme tuoreimpaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherMedia- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry
dc.relation.ispartofseriesMedia ja viestintä
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.titleSisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309275280
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange76-88
dc.relation.issn1798-3827
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume46
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysopersonointi
dc.subject.ysodigitaalinen media
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysodatafikaatio
dc.subject.ysojournalismi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2445
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21894
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5575
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23085
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14524
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39975
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1161
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.doi10.23983/mv.137065
jyx.fundinginformationAnalyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuus suomalaisessa mediassa tehtyihin tutkimushaastatteluihin.
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0