Sisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita
Rydenfelt, H., Haapanen, L., Haapoja, J., & Lehtiniemi, T. (2023). Sisältöjen personointi : journalistisia mahdollisuuksia ja eettisiä haasteita. Media ja viestintä, 46(3), 76-88. https://doi.org/10.23983/mv.137065
Published in
Media ja viestintäDate
2023Copyright
© Kirjoittajat 2023
Tässä analyysissä tarkastelemme personoinnin nykytilaa suomalaisessa journalisti-sessa mediakentässä. Analyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuussuomalaisessa mediassatehtyihin tutkimushaastatteluihin. Haastattelimme vuoden 2021 aikana seitsemää päätoimittajaa ja kolmea personoinnin käytännön toteutuksesta vastaavaa tietoteknistä asiantuntijaa, joista osalla oli myös journalistinen tausta. Haastateltavamme edustivat erikokoisia ja -tyyppisiä journalistisia medioita eri puolilta Suomea. Lisäksi haastattelimme Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajaa. Haastatteluissa käsiteltiin personoinnin terminologiaa, sen toteutuksia, tavoitteita ja mittareita, hyötyjä ja mahdollisia ongelmia, läpinäkyvyyttä ja sääntelyä sekä personoinnin tulevaisuutta niin haastateltavan edustamassa mediassa kuin journalistisessa mediassa yleisestikin. Näiden tutkimushaastatteluiden lisäksi hyödynnämme tässä artikkelissa aiemmin tuottamiamme, algoritmien journalistiseen hyödyntämiseen ja erityisesti uutisautomatisaatioon liittyviä haastattelu- ja kyselyaineistoja (Haapanen 2020, 2022; Rydenfelt 2022) ja suhteutamme tuloksiamme tuoreimpaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen.
...
Publisher
Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ryISSN Search the Publication Forum
1798-3827Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/185004613
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Analyysimme pohjautuu Helsingin Sanomain Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa Kohdennettua journalismia? Sisällön personoinnin tavat, tavoitteet ja tulevaisuus suomalaisessa mediassa tehtyihin tutkimushaastatteluihin.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Media councils and self-regulation in the emerging era of news automation
Haapanen, Lauri (Julkisen sanan neuvosto, 2020)This report introduces the present state of affairs in news automation and discusses what ethical considerations it raises in the work of media councils. Based on a European-wide research project, the three key takeaways ... -
Dataa näkyvissä : läpinäkyvyys algoritmien ja datan journalistisessa hyödyntämisessä
Rydenfelt, Henrik; Haapanen, Lauri; Lehtiniemi, Tuukka (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021)Läpinäkyvyyden käsite on noussut keskeiseksi viestinnän, median ja politiikan tutkimuksessa sekä viestinnän ja politiikan käytäntöjen eettisessä arvioinnissa. Läpinäkyvyyttä on esitetty keinoksi ylläpitää ja kasvattaa ... -
Digitaalinen portfolio: mahdollisuuksia ja haasteita
Suominen, Jarkko (2007)Tässä kirjallisuuskatsauksena toteuttavassa tutkielmassa luodaan katsaus digitaalisiin portfolioihin sekä niiden tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Tutkielman tarkoituksen on selvittää mitä portfoliot ja digitaaliset ... -
Joukkoistaminen ja sen hyödyntämiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
Ollila, Harri (2012)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella joukkoistamista ja sen erilaisia ilmenemismuotoja. Tämän lisäksi esiteltiin joukkoistamisen hyödyntämiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä vastaan esitettyä ...