Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen
arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää
varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen
tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista vaiheista tuen
prosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä
verkkokyselyllä. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan
vastauksesta. Aineiston keräämisen toteutti Vaka Tuki -hanke aikavälillä
joulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin vaiheita noudattaen.
Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnissa on toisistaan poikkeavia
käytänteitä kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. Pääsääntöisesti
varhaiskasvatusjohtajien käsitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin
eroavaisuus käsityksissä oli se, kenellä on vastuu tuen tarpeen arvioinnista.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva saattaa tältä osin olla laajempi,
mitä varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d §) edellyttää. Tutkimuksen perusteella
tuen prosessi on jaettavissa neljään eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen,
tuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. Näistä tuen
toteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole
vielä tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. Tämä tutkimus tarjoaa siis
tuoretta ja tärkeää tietoa siitä, kuinka kolmitasoisen tuen käyttöönotto on
alkanut.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivinen valmistava opetus
Pasula, Sari (2019)Pro gradu -tutkielmassa tarkestellaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivista valmistavaa opetusta. Teoriataustassa on koottu yleistä tietoa inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta sekä monikulttuurisesta ... -
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ... -
Yhteisö tekee tulevaisuuden kunnan : Itä-Lapin kuntien toimintakulttuuri 2030
Palmgren, Marko (2020)Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, millaisena tulevaisuuden kuntien toimintakulttuuri näyttäytyy pienten kuntien perustehtävien toteutuksessa ja millä tavalla asukkaat, järjestöt, yritykset ja kuntatoimijat siihen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.