Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFonsén, Elina
dc.contributor.authorAlmgren, Elisa
dc.contributor.authorNieminen, Emma
dc.date.accessioned2023-09-05T06:06:55Z
dc.date.available2023-09-05T06:06:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista vaiheista tuen prosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä verkkokyselyllä. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan vastauksesta. Aineiston keräämisen toteutti Vaka Tuki -hanke aikavälillä joulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin vaiheita noudattaen. Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnissa on toisistaan poikkeavia käytänteitä kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. Pääsääntöisesti varhaiskasvatusjohtajien käsitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin eroavaisuus käsityksissä oli se, kenellä on vastuu tuen tarpeen arvioinnista. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva saattaa tältä osin olla laajempi, mitä varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d §) edellyttää. Tutkimuksen perusteella tuen prosessi on jaettavissa neljään eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen, tuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. Näistä tuen toteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole vielä tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. Tämä tutkimus tarjoaa siis tuoretta ja tärkeää tietoa siitä, kuinka kolmitasoisen tuen käyttöönotto on alkanut.fi
dc.format.extent71
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherinklusiivinen varhaiskasvatus
dc.subject.otherkolmitasoinen tuki
dc.subject.othertuen arviointi
dc.subject.othertuen vaiheet
dc.subject.otherkunnan varhaiskasvatusjohtaja
dc.titleKolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309054910
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright