dc.contributor.advisor | Fonsén, Elina | |
dc.contributor.author | Almgren, Elisa | |
dc.contributor.author | Nieminen, Emma | |
dc.date.accessioned | 2023-09-05T06:06:55Z | |
dc.date.available | 2023-09-05T06:06:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen
arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää
varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen
tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista vaiheista tuen
prosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä
verkkokyselyllä. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan
vastauksesta. Aineiston keräämisen toteutti Vaka Tuki -hanke aikavälillä
joulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin vaiheita noudattaen.
Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnissa on toisistaan poikkeavia
käytänteitä kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. Pääsääntöisesti
varhaiskasvatusjohtajien käsitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin
eroavaisuus käsityksissä oli se, kenellä on vastuu tuen tarpeen arvioinnista.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva saattaa tältä osin olla laajempi,
mitä varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d §) edellyttää. Tutkimuksen perusteella
tuen prosessi on jaettavissa neljään eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen,
tuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. Näistä tuen
toteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole
vielä tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. Tämä tutkimus tarjoaa siis
tuoretta ja tärkeää tietoa siitä, kuinka kolmitasoisen tuen käyttöönotto on
alkanut. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | inklusiivinen varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | kolmitasoinen tuki | |
dc.subject.other | tuen arviointi | |
dc.subject.other | tuen vaiheet | |
dc.subject.other | kunnan varhaiskasvatusjohtaja | |
dc.title | Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309054910 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |