Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.advisorMyllykoski, Mikko
dc.contributor.authorOjanen, Benjamin
dc.date.accessioned2023-08-28T05:47:58Z
dc.date.available2023-08-28T05:47:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88743
dc.description.abstractTutkielmassani tarkastellaan digitaalisia oppimisympäristöjä jousisoitinten harjoittelussa. Aihe on ajankohtainen, sillä erilaisten oppimissovellusten ja -pelien käyttö musiikkikasvatuksessa on lisääntynyt viime vuosien aikana runsaasti. Tutkimusta teknologian käytöstä osana opetusta on tehty etenkin pianon ja bändisoittimien näkökulmasta, mutta jousisoittimien osalta aihe on melko tutkimaton. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia digitaalisia oppimisympäristöjä jousisoittimille on olemassa, kuinka teknologiaa on niissä hyödynnetty, sekä millaisia hyötyjä niillä voidaan saavuttaa harjoittelumotivaation ja musiikillisen kehittymisen näkökulmasta. Tutkimukseni on intensiivinen kuvaileva tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää syvällisesti tarkastelussa olevaa tapausta, eli tässä tapauksessa opetusteknologiaa jousisoitinten harjoittelussa. Valitsin tutkimukseen kuusi digitaalista oppimisympäristöä, jotka on kehitetty tai ne soveltuvat joko yhdelle tai useammalle jousisoittimelle. Arvioin sovelluksia ARCS-mallin sekä SAMR-mallin kautta purkaen tulokset sekä sanallisesti että pisteyttäen. Tulokset osoittavat, että sovellusten monipuolisuus, ulkoasu sekä käytettävyys vaikuttavat motivaatioon käyttää sovelluksia. Harjoittelumotivaatiota lisääviä ominaisuuksia olivat etenkin sisäistä mielihyvää tuottavat ominaisuudet, kuten pelilliset ratkaisut ja säestystyökalut. Musiikillisen kehittymisen osalta säestystyökalut, opetusvideot, oman soiton äänitys ja videointi sekä puhtaudesta ja rytmisestä tarkkuudesta saatava palaute nousivat esille. Teknologia mahdollistaakin jousisoitinten harjoittelussa jo paljon, mutta opettajan rooli on sen käyttöönotossa ja hyödyntämisessä suuri. Parhaan hyödyn saamiseksi opetusteknologiaa onkin syytä hyödyntää opettajan asiantuntemuksen mukaan sopivissa konteksteissa yhteistyössä oppilaan kanssa.fi
dc.format.extent94
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersoitonopetus
dc.titleOppimista ja motivaatiota tukevat digitaaliset työkalut jousisoitinten harjoittelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308284782
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysojousisoittimet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright