Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
Game-based pedagogy refers to using games or game like elements as a part of
education. Empirical studies of game-based pedagogy have mostly shown positive effects
on student motivation. Studies have however failed to include theories of motivation research
and for that reason there is a void in the research field. This thesis studied the effects
of game-based pedagogy using self-determination theory and goal orientation theory as a
background for intrinsic motivation and engagement. Also possible differences between
genders and different age groups were studied using descriptive statistical methods. Research
data used in this thesis was gathered from primary and lower secondary school students
(N = 210) in Helsinki in 2014 with a Likert scale questionnaire. Statistical analysis
consisted of descriptive statistics and structural equation models. Relationships between psychological
needs, goal orientation, intrinsic motivation and engagement were researched
with structural equation models. Descriptive statistics showed high correlations between
psychological needs and intrinsic motivation. Boys perceived more competence and autonomy
during game-based teaching than girls. Older students didn’t enjoy game-based pedagogy
as much as the younger students, and also perceived amotivation increased amongst
older students as theory predicted. Structural equation modeling implied that competence is
the most important psychological mediator predicting intrinsic motivation but also autonomy
and relatedness were needed for engagement. Goal orientations had weak relations to intrin-
iii
sic motivation but had strong underlying relations with psychological needs. In general students
perceived game-based pedagogy enjoyable, valuable and useful. Game-based pedagogy
should provide useful pedagogical tools for motivating and engaging students.
...
Pelipedagogiikalla tarkoitetaan yleisesti pelejä ja pelien elementtejä hyödyntä-
vää opetusta. Viimeaikaiset tutkimukset pelipedagogiikan käytöstä opetuksessa ovat antaneet
enimmäkseen positiivisia tuloksia, mutta motivaatioon vaikuttavien taustatekijöiden ja
teorioiden tarkastelu on jäänyt varsin vähäiseksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa oppilaiden
sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä tutkittiin käyttäen itsemääräämis- ja tavoiteorientaatioteorioita
pelipedagogisessa kontekstissa. Myös oppilaiden sukupuolen ja iän mahdollisia
vaikutuksia motivaatioon ja kiinnittymiseen tarkasteltiin. Tutkielmassa käytettiin helsinkiläisissä
ala- ja yläkouluissa vuonna 2014 kerättyä Likert-asteikollista kyselyaineistoa (N =
210). Aineistolle tehtiin muuttujien välistä kuvailevaa analyysiä ja lisäksi muuttujien välisiä
suhteita tarkasteltiin rakenneyhtälömallien avulla. Rakenneyhtälömalleilla pyrittiin tutkimaan
psykologisten tarpeiden, tavoiteorientaatioiden, motivaation ja kiinnittymisen suhdetta.
Tutkielman kuvailevassa analyysissä todettiin psykologisista tarpeista kyvykkyyden
ja autonomian olevan tärkeässä roolissa pelipedagogiikassa. Vanhemmat oppilaat eivät kokeneet
pelipedagogiikkaa niin mielenkiintoiseksi ja nautinnolliseksi kuin nuoremmat oppilaat
ja myös koettu amotivaatio oli korkeampaa vanhempien oppilaiden keskuudessa. Pojat
kokivat tilastollisesti merkitsevästi tyttöjä enemmän kyvykkyyttä ja autonomiaa pelipedago-
ii
gisessa kontekstissa. Myös rakenneyhtälömallit tukivat oletusta psykologisten tarpeiden tärkeästä
roolista sisäisen motivaation muodostumisessa. Koettu kyvykkyys oli tärkein tekijä
sisäisen motivaation muodostumisessa, mikä tukee itsemääräämisteoriaa. Kiinnittymisen
kokemus vaati kaikkien psykologisten tarpeiden tyydyttymistä. Tavoiteorientaatioteorian
osa-alueiden osalta suoria selkeitä vaikutuksia sisäiseen motivaation ei löytynyt, mutta varsinkin
oppimisorientaatio korreloi voimakkaasti psykologisten tarpeiden kanssa. Yleisesti
oppilaat kokivat pelipedagogiikan mielekkäänä, arvokkaana ja hyödyllisenä. Erilaisten innovatiivisten
pedagogisten menetelmien kokeileminen on mielestäni aina suositeltavaa ja
pelipedagogiikka tarjoaa paljon motivoivia työvälineitä kiihtyvällä tahdilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Construction of collective self-determination in development-oriented group discussions
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija Marjukka (Emerald, 2024)Purpose The purpose of this study is to explore the construction of collective self-determination in development-oriented group discussions. This paper provides empirical understanding of how collective self-determination ... -
A pilot study of self-regulated learning and self-determination in a collaborative, commercial off-the-shelf game
Ruuhijärvi, Petteri; Mansikka, Tuomas (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida englanninkielisen ja yhteistyöhön perustuvan pelillisen kontekstin vaikutusta yliopisto-opiskelijoiden (n = 4) itsesäätelevän oppijuuden taitoihin, painotuksen ollessa metakognitiivissa ... -
Yksilölajien edustajien subjektiiviset kokemukset huippu-urheilu-uran taustalla vaikuttaneista motivaatiotekijöistä
Suominen, Jenna-Emilia; Urvikko, Annika (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää huippu-urheilijoiden henkilökohtaisia kokemuksia siitä, mitkä motivaatiotekijät ovat edesauttaneet heidän uransa jatkumista urheilijapolun eri vaiheissa. Tavoitteena oli saada ... -
Interplay of intrinsic motivation and well-being at school
Grassinger, Robert; Landberg, Monique; Määttä, Sami; Vasalampi, Kati; Bieg, Sonja (Springer, 2024)Feeling well at school is crucial for both young people’s healthy self-development and their intrinsic learning motivation. Both concepts, subjective well-being and intrinsic motivation, are central to self-determination ... -
Students' physical activity, physical education enjoyment, and motivational determinants through a three-year school-initiated program
Gråstén, Arto (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.