Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja
koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö on
musiikinopettaja ja on toiminut myös kitaransoitonopettajana kansalaisopistossa. Tutkimuksessani selvitän millaista
kitaransoiton opetus on koulussa ja kansalaisopistossa, mitä kitaralla pitäisi oppia musiikinopettajan ja
kitaransoitonopettajan mielestä sekä ovatko sisältö, menetelmät ja tavoitteet samanlaiset vai erilaiset koulussa ja
kansalaisopistossa. Kansalaisopisto opetus on rajattu tässä tutkimuksessa vapaan sivistystyön alaiseen opetukseen.
Tutkimustulosten mukaan opetuksen sisältö ei paljoa poikkea toisistaan, kun vertailee kitaransoiton opetusta
yläkoulussa ja kansalaisopistossa, mutta tavoitteet oppilaskohtaisesti voi olla erilaiset. Koulussa on enemmän
motivaation puutetta kitaransoittoon. Kansalaisopiston kitaraoppilaat omistavat usein oman kitaran, joten heillä on
mahdollisuus harjoitella kotona. Keskeisin ero opetusmenetelmien välillä on, että koulussa kitaransoiton opetuksessa
käytetään tabulatuureja ja kansalaisopistossa nuotteja. Koulun musiikintunneilla käytetään tabulatuureja
ajanpuutteen vuoksi.
Koulun musiikintunnilla on enemmän tasoeroja kitaransoitossa, kuin kansalaisopiston kursseilla, siksi eriyttäminen
on isommassa roolissa koulussa kuin kansalaisopistossa. Kansalaisopistossa kitaraoppilaat saivat valita itselleen
sopivan tasoisen kitarakurssin. Koulussa samalla luokalla voi olla eritasoisia soittajia.
Kitaraopetuksen luonne on erilaista näissä kouluympäristöissä. Kansalaisopistossa kitaransoitonopettaja saa
keskittyä kitaransoiton opettamiseen, musiikinopettaja tekee kouluissa monipuolisempaa työtä musiikkikasvattajana.
Kansalaisopiston kitararyhmä muodostuu oppilaista, jotka eivät tunne toisiaan kitaraharrastuksen ulkopuolella,
koulussa taas luokka musiikintunnilla on ryhmä, jonka ryhmäytymisen eteen opettajat näkevät vaivaa
kouluympäristössä.
Molemmissa oppimisympäristössä tärkein asia, joka kitaransoitossa kuuluu oppia, on itseilmaisu. Lisäksi soiva
lopputulos kitaransoitossa on olennaista sekä koulussa että kansalaisopistossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kitaransoiton alkeisopetus : toimintatutkimus Jyväskylän seudun kansalaisopistossa
Kivioja, Karita (2012)Tutkielmani tarkastelee kitaransoiton alkeisopetusta kansalaisopistossa. Tutkimuksen lähtökohtana käytän proseminaarityössä laatimaani kitaransoiton alkeisopetusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppilaiden ... -
Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Veijonen, Konsta (2021)Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan ... -
Kun kitara soi, ei itkeä saa : materiaalia kitaransoiton alkeisopetukseen koulussa
Perälä, Antti; Rimppi, Tuomas (2005) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.