Oppimista ja motivaatiota tukevat digitaaliset työkalut jousisoitinten harjoittelussa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielmassani tarkastellaan digitaalisia oppimisympäristöjä jousisoitinten harjoittelussa. Aihe on ajankohtainen, sillä erilaisten oppimissovellusten ja -pelien käyttö musiikkikasvatuksessa on lisääntynyt viime vuosien aikana runsaasti. Tutkimusta teknologian käytöstä osana opetusta on tehty etenkin pianon ja bändisoittimien näkökulmasta, mutta jousisoittimien osalta aihe on melko tutkimaton. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia digitaalisia oppimisympäristöjä jousisoittimille on olemassa, kuinka teknologiaa on niissä hyödynnetty, sekä millaisia hyötyjä niillä voidaan saavuttaa harjoittelumotivaation ja musiikillisen kehittymisen näkökulmasta.
Tutkimukseni on intensiivinen kuvaileva tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää syvällisesti tarkastelussa olevaa tapausta, eli tässä tapauksessa opetusteknologiaa jousisoitinten harjoittelussa. Valitsin tutkimukseen kuusi digitaalista oppimisympäristöä, jotka on kehitetty tai ne soveltuvat joko yhdelle tai useammalle jousisoittimelle. Arvioin sovelluksia ARCS-mallin sekä SAMR-mallin kautta purkaen tulokset sekä sanallisesti että pisteyttäen.
Tulokset osoittavat, että sovellusten monipuolisuus, ulkoasu sekä käytettävyys vaikuttavat motivaatioon käyttää sovelluksia. Harjoittelumotivaatiota lisääviä ominaisuuksia olivat etenkin sisäistä mielihyvää tuottavat ominaisuudet, kuten pelilliset ratkaisut ja säestystyökalut. Musiikillisen kehittymisen osalta säestystyökalut, opetusvideot, oman soiton äänitys ja videointi sekä puhtaudesta ja rytmisestä tarkkuudesta saatava palaute nousivat esille. Teknologia mahdollistaakin jousisoitinten harjoittelussa jo paljon, mutta opettajan rooli on sen käyttöönotossa ja hyödyntämisessä suuri. Parhaan hyödyn saamiseksi opetusteknologiaa onkin syytä hyödyntää opettajan asiantuntemuksen mukaan sopivissa konteksteissa yhteistyössä oppilaan kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Kosola, Lotta (2021)Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikin oppimisesta
Pakkanen, Eero (2020)Maisterintutkielmani aiheena on mielekäs musiikin oppiminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikinoppimisesta ja mitkä tekijät vaikuttavat tunnin mielekkyyteen. ... -
Psykologiset tarpeet ja tavoiteorientaatiot sisäistä motivaatiota ja kiinnittymistä selittävinä tekijöinä pelipedagogiikassa
Hämäläinen, Ville (2018)Game-based pedagogy refers to using games or game like elements as a part of education. Empirical studies of game-based pedagogy have mostly shown positive effects on student motivation. Studies have however failed to ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.