”Mä en oo natiivi ja se on ihan fine” : ei-äidinkielisten suomenopettajien kielelliset ja ammatilliset identiteetit ja positiot
Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljän suomea toisena tai vieraana kielenä oppineen suomenopettajan kielielämäkertoja. Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka keskittyy nimenomaisesti ei-äidinkielisten suomen kielen opettajien kieli- ja ammatti-identiteetteihin. Se tarjoaa tärkeää tietoa alan kehityksestä ja diversiteetistä opettajakunnan sisällä. Tutkimus pohjaa sosiaaliseen konstruktionismiin ja näin ollen käsitykseen siitä, että kieli tuottaa sosiaalista todellisuutta. Kielielämäkerrat käännekohtineen käsitetään tässä tutkimuksessa siis kertomuksiksi osallistujien sosiaalisista todellisuuksista.
Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1) Millaisia kielellisiä käännekohtia ei-äidinkieliset suomenopettajat nostavat esille kielielämäkerroissaan? 2) Mikä merkitys näillä kielellisillä käännekohdilla on haastattelujen valossa ollut heidän kieli- ja ammatti-identiteettiensä muovautumisessa? 3) Miten ei- äidinkieliset suomenopettajat positioivat itseään ja kokevat tulevansa positioiduiksi suhteessa äidinkielenään suomea käyttäviin – erityisesti suomenopettajiin? Aineisto koostuu neljästä videoidusta yksilöhaastattelusta. Laadullisen sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin kautta aineistosta nostetaan esiin näiden tutkimuskysymysten näkökulmasta mielenkiintoisia asioita.
Tutkimus osoittaa, että kieli- ja ammatti-identiteetit sekä reitit suomenopettajuuteen muovautuvat yksilöllisesti. Kuitenkin aineistosta hahmottuu kahdenlaisia polkuja kohti suomenopettajuutta: ensimmäinen on saanut alkunsa mielenkiinnosta suomen kieltä kohtaan, toinen on saanut alkunsa halusta muuttaa Suomeen ja työskennellä täällä. Kielielämäkerrat voidaan karkeasti jakaa olosuhde-, ihmissuhde- ja voimaantumiskäännekohtiin.
Osallistujat ovat kohdanneet poikkeuksellisen hyvänä pidetyn kielitaitonsa hämmästelyä. He kokevat työyhteisöidensä luottavan heidän ammattitaitoonsa, ja omat kieli- ja opiskelutaustat koetaan vahvuutena töissä S2-opettajina. Tutkimus osoittaa, että suomen kielen asiantuntijuus (ks. Rampton 1995) sekä ammatillinen identiteetti rakentuvat erilaisten affordanssien, oikea-aikaisen tuen sekä omaan kielenoppimiseen investoinnin yhteisvaikutuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikielisten lukiolaisnuorten kielelliset elämäkerrat ja identiteetit - kerronnallinen haastattelututkimus
Haapanen, Hanna (2014)Kansainvälisen muuttoliikkeen ja globalisaation myötä suomalainen yhteiskunta ja koulumaailma on monikielistynyt huomattavasti. Ihmiset asuvat elämänsä aikana monenlaisissa kieliympäristöissä, ja heidän kielenkäyttönsä ja ... -
Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
Bogdanoff, Minna (2016)Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ... -
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Yrittäjyys ja moninaiset ammatti-identiteetit sosiaalialalla
Zheng, Eevaleena (2019)Pro gradu- tutkielmassani syvennyn korkeasti koulutettujen (AMK/YAMK tai YTM/VTM) sosiaalialan yrittäjien ammatti-identiteettiin ja millaisena se näyttäytyy. Sosiaalialan yrittäjien ammatti-identiteetin tutkiminen ja ... -
Akateemisten työntekijöiden diskurssit, identiteetit ja toimijuus yhdistyneessä Tampereen yliopistossa
Vasama, Teemu (2022)Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyivät vuonna 2019. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä yhdistymisprosessista tarkastelemalla sitä akateemisten työntekijöiden näkökulmasta ...