University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä

Thumbnail
View/Open
401.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tenhu, Viola
Date
2023
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen median sisällöntuotossa sekä löytämään kytköksiä tutkittavien kertomusten perusteella esiintyviin identiteetteihin. Musiikinopettajien sosiaalisen median sisällöntuottaminen on aihealue, johon aiempaa tutkimusta ei juuri ole. Tutkin kahta virassa olevaa musiikinopettajaa, jotka tuottavat aktiivisesti sosiaalista mediaa. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, sillä haastateltavien kokemusten kuvailut haluttiin saada yksityiskohtaisemmin esiin. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kolmesta opettajaidentiteetin näkökulmasta: ammatillisen-, musiikillisen- ja sisällöntuottajaidentiteetin mukaan. Tuloksia tarkastellessa musiikinopettajien kokemukset musiikillisesta identiteetistään esiintyivät vahvemmin sosiaalisen mediassa kuin kouluympäristössä, sillä haastateltavat kokivat sosiaalisen median vapaampana alustana ilmaista omaa muusikkouttaan. Haastateltavien ammatillinen identiteetti heijastui sosiaalisessa mediassa itsesensuurina eli oman sisältönsä rajoittamisena. Haastateltavat harkitsivat sosiaalisen mediaan julkaisemiaan sisältöjä, sillä he kokivat sen voivan vaikuttaa heidän maineeseen, identiteettien kehitykseen sekä opettajaoppilassuhteeseen. Haastateltavat kokivat aitouden ja vastuullisuuden näkyvän sekä ammatillisessa- että sisällöntuottajaidentiteetissä. Tutkimuksen tulokset antavat näkemystä musiikinopettajille, sisällöntuottajille sekä yleisesti kaikille, jotka pohtivat oman sosiaalisen median käyttöä. Tulosten pohjalta musiikinopettajien on mahdollista näyttäytyä sosiaalisessa mediassa sekä ammatillisen että musiikillisen identiteettinsä kautta. Tulokset tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen media on osa lähes jokaisen, myös musiikinopettajan, elämää. Tutkimustuloksilla on merkittävä rooli tulevaisuuden musiikinopetuksen suunnittelussa, jotta koulu- ja sosiaalisen median ympäristöjen rajoja saataisiin murrettua. ...
Keywords
musiikillinen identiteetti sisällöntuottajaidentiteetti opettajan ammatillinen identiteetti asiantuntijahaastattelu kvalitatiivinen tutkimus sosiaalinen media musiikki identiteetti musiikinopettajat musiikkikasvatus ammatti-identiteetti mediakasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214046

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25563]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa 

    Hakkarainen, Elisa; Hentilä, Emmi (2023)
    Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat ...
  • Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan 

    Rothovius, Petra (2022)
    Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ...
  • Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten 

    Nuutinen, Ella (2021)
    Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ...
  • Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa 

    Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005)
  • Luova kirjoittaminen voi tukea ammatillista kehittymistä 

    Martin, Anne (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre