"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa
toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen median sisällöntuotossa sekä löytämään kytköksiä tutkittavien kertomusten perusteella esiintyviin identiteetteihin. Musiikinopettajien sosiaalisen median sisällöntuottaminen on aihealue, johon aiempaa tutkimusta ei juuri
ole.
Tutkin kahta virassa olevaa musiikinopettajaa, jotka tuottavat aktiivisesti sosiaalista mediaa. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, sillä haastateltavien kokemusten kuvailut haluttiin saada yksityiskohtaisemmin esiin. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla,
jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kolmesta opettajaidentiteetin näkökulmasta: ammatillisen-, musiikillisen- ja sisällöntuottajaidentiteetin mukaan.
Tuloksia tarkastellessa musiikinopettajien kokemukset musiikillisesta identiteetistään esiintyivät vahvemmin sosiaalisen mediassa kuin kouluympäristössä, sillä haastateltavat kokivat sosiaalisen median vapaampana alustana ilmaista omaa muusikkouttaan. Haastateltavien ammatillinen identiteetti heijastui sosiaalisessa mediassa itsesensuurina eli oman sisältönsä rajoittamisena. Haastateltavat harkitsivat sosiaalisen mediaan julkaisemiaan sisältöjä, sillä he kokivat sen voivan vaikuttaa heidän maineeseen, identiteettien kehitykseen sekä opettajaoppilassuhteeseen. Haastateltavat kokivat aitouden ja vastuullisuuden näkyvän sekä ammatillisessa- että sisällöntuottajaidentiteetissä.
Tutkimuksen tulokset antavat näkemystä musiikinopettajille, sisällöntuottajille sekä yleisesti kaikille, jotka pohtivat oman sosiaalisen median käyttöä. Tulosten pohjalta musiikinopettajien on mahdollista näyttäytyä sosiaalisessa mediassa sekä ammatillisen että musiikillisen identiteettinsä kautta. Tulokset tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen media on osa lähes jokaisen, myös musiikinopettajan, elämää. Tutkimustuloksilla on merkittävä rooli tulevaisuuden musiikinopetuksen suunnittelussa, jotta koulu- ja sosiaalisen median ympäristöjen rajoja saataisiin murrettua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29783]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
Hakkarainen, Elisa; Hentilä, Emmi (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa
Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005) -
Luova kirjoittaminen voi tukea ammatillista kehittymistä
Martin, Anne (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)