Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön on Suomessa tutkittu vähän. Samoin vanhempien minäpystyvyyden yhteyttä lapsen toiminnanohjauksen ongelmiin on Suomessa tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Maltti-kouluintervention vaikutuksen siirtymistä kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteyttä lapsen toiminnanohjauksen ongelmiin. Tutkimus liittyy Niilo Mäki -instituutin ja Jyväskylän yliopiston yhdessä toteuttamaan SELDI-hankkeeseen (Self-Efficacy and Learning Disabilities Intervention; 2013–2015).
Tutkimuksessa tarkasteltu aineisto on kerätty Maltti-kouluintervention yhteydessä. Maltti on suunnattu 7–11-vuotiaille lapsille, joilla on toiminnanohjaukseen liittyviä ongelmia keskittymisessä ja tehtävien suorittamisessa kouluympäristössä. Maltti-interventioon osallistuneiden lasten vanhemmista tutkimukseen osallistui yhteensä 69. Vanhempien minäpystyvyyttä ja vanhempien havaintoja lapsen toiminnanohjauksen ongelmista mitattiin intervention alussa ja intervention jälkeen. Vanhempien havaintoja lapsen kehityksestä ja käyttäytymisestä kartoitettiin VIIVI 5-15 -kyselyllä ja Home Situations Questionaire-Revisited (HSQ-R) kyselyllä. Vanhemman minäpystyvyyttä mittavat kysymykset on muokattu opettajien minäpystyvyyttä mittaavasta kyselystä (Teacher efficacy to inclusive practices, TEIP).
Tutkimuksen perusteella vanhemmat havaitsivat tilastollisesti merkitsevää muutosta lapsen tarkkaavaisuudessa ja keskittymiskyvyssä eri tehtävissä ja toiminnoissa kotiympäristössä. Vanhemman minäpystyvyys on yhteydessä lapsen toiminnanohjauksen ongelmiin pääsääntöisesti negatiivisesti eli lapsilla, joiden vanhemmilla on korkeampi minäpystyvyys, on vähemmän ongelmia toiminnanohjauksessa. Vanhemman minäpystyvyys on yhteydessä kouluinterventiolla saavutettaviin tuloksiin mutta yhteyden voimakkuus ja suunta vaihtelee riippuen siitä mitä toimintoa on mitattu ja millä mittarilla. Vanhempien minäpystyvyydessä ei tapahtunut muutosta intervention aikana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
Paavola, Sannimaari; Rahja, Jarkko (2024)Alakoululaisten minäpystyvyyden tukeminen on tärkeää, sillä se ennustaa esimerkiksi akateemista menestymistä ja oppimismotivaatiota. Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan ... -
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ... -
Group-based intervention on attention and executive functions in the school context
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ... -
Ohjaako liikunta toimintaasi? : fyysisen aktiivisuuden yhteys toiminnanohjauksen taitoihin 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla
Mäkikyrö, Milla; Vilhunen, Anna (2018)Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välillä yhteyttä 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla ja onko fyysisesti aktiivisten ja passiivisten nuorten toiminnanohjauksen ... -
Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa
Ylönen, Elisa (2023)Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.