Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa
Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen musiikinopetuksessa. Tarkastelen aihetta pääasiallisesti peruskoulukontekstissa, mutta sivuan myös esimerkiksi lukiokoulutusta. Tutkin aihetta siihen liittyvän kirjallisuuden sekä tutkimuksen pohjalta.
Toiminnanohjaus on toimintakyvyn kannalta tärkeää niin koulussa kuin muutenkin arjessa. Toiminnanohjaukseen on mahdollista vaikuttaa ja opettajille on tarjolla useita erilaisia toimintatapoja ja käytäntöjä, joilla tukea voi toteuttaa. Toiminnanohjauksen tuessa on paljon elementtejä, joiden tarkoituksena on tehdä opetuksesta selkeämpää ja sujuvampaa. Täten opettaja saa myös itselleen työkaluja toimivampaan opetukseen. Koska toiminnanohjaus on niin keskeistä koulussa tapahtuvalle toiminnalle, sitä on tärkeää tutkia.
Tutkimusta voisi jatkaa toiminnanohjauksen ja musiikinopetuksen yhteydestä. Musiikinopetuksessa oppilaan toiminnanohjausta haastetaan paljon, mutta tutkimus ja kirjallisuus painottuu yleisesti toiminnanohjauksen tukeen opetuksessa tai arjessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoittaminen ala- ja yläkoulun oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa
Huuhtanen, Julia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millä tavoin toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoitetaan pedagogisissa asiakirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui perusopetuksessa laadituista oppimisen ... -
JamMo-oppimisympäristön yhteys kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuteen musiikin tunnilla
Pelamo, Oona (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kahden ADHD-oppilaan tarkkaavaisuuden säätelyä modernia teknologiaa hyödyntäen Jamming Mobile eli JamMo-oppimisympäristössä musiikin tunneilla. Tutkimuksessa selvitetään, onko ... -
Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Asp, Heidi (2023)Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön ... -
Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Hiipakka, Jenna (2018)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ... -
Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
Pitkänen, Emma (2019)Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkittävä ja ensimmäinen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.