Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
Alakoululaisten minäpystyvyyden tukeminen on tärkeää, sillä se ennustaa esimerkiksi akateemista menestymistä ja oppimismotivaatiota. Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan minäpystyvyyden lähteiden yhteyksien eroja populaatioryhmällä
sekä lapsilla, joilla on toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeuksia. Matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan minäpystyvyyden lähteiden yhteyksiä ei ole aiemmin tutkittu tutkimustamme vastaavalla toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston SELDI (Self-Efficacy and Learning Disability Intervention) 2013–2015 tutkimusprojektia. Tutkimuksessa on mukana 1320 alakoululaista, joista 74 muodosti toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmän. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin Mplus-ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytettiin konfirmatorista faktorianalyysia, faktorien välisiä tasoeroja, faktorien korrelaatiorakenteita sekä rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan minäpystyvyys on matalampi toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä. Matematiikan minäpystyvyys korreloi matematiikan minäpystyvyyden lähteiden kanssa populaatioryhmällä, mutta ei toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä.Toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä onnistumisen kokemusten ja emotionaalisten ja fysiologisten kokemusten yhteyden vahvuus
matematiikan minäpystyvyyteen on tilastollisesti merkitsevästi heikompi kuin populaatioryhmällä. Populaatioryhmän osalta tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulokset viittaavat siihen, että toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmän matematiikan minäpystyvyys muodostuu eri tavalla kuin populaatioryhmän. Populaatiosta poikkeava toiminnanohjaus, tarkkaavuus ja korostuneet kielteiset tunnetilat voivat vaikuttaa matematiikan minäpystyvyyden muodostumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Asp, Heidi (2023)Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön ... -
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ... -
Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
Sundén, Emilia (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6–17-vuotiailla ... -
Ohjaako liikunta toimintaasi? : fyysisen aktiivisuuden yhteys toiminnanohjauksen taitoihin 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla
Mäkikyrö, Milla; Vilhunen, Anna (2018)Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välillä yhteyttä 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla ja onko fyysisesti aktiivisten ja passiivisten nuorten toiminnanohjauksen ... -
Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa
Ylönen, Elisa (2023)Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.