University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?

Thumbnail
View/Open
798.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nurmi, Meri
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire (SSQ) ja Keskittymiskysely (KESKY) kyselylomakkeiden eroja ja yhteyksiä sekä vertailtiin opettajien ja vanhempien tulkintoja lapsen keskittymisen, tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen ongelmista. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen ja Niilo Mäki instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot – hanketta syksyllä 2013. Tutkimukseen osallistui 66 lasta, joiden tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja toiminnanohjausta lapsen opettaja ja vanhemmat viidessä eri kyselylomakkeessa arvioivat. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ensinnäkin laajemmat hyvinvointikyselyt (BERS ja SDQ) olivat yhteydessä toisiinsa, etenkin ulospäin näkyvän käytöksen arvioinnin osalta. Toiseksi tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja toiminnanohjausta arvioivat kyselylomakkeiden osa-alueet olivat yhteydessä toisiinsa kaikkien kyselylomakkeiden osalta sekä erityisesti laajempiin hyvinvointikyselyihin. Kolmanneksi lapsen tunne-elämän ja kaverisuhteiden arviointi näyttäisi olevan haastavaa aikuisille. Neljänneksi osoittautui, että vanhempien ja opettajien arvioinnit lapsen käyttäytymisestä pääsääntöisesti erosivat toisistaan. Infomantit olivat vähän samaa mieltä lapsen käyttäytymisen osalta ja informantit olivat enemmän samaa mieltä lapsen oireilusta kuin vahvuuksista. Lisäksi opettajat arvioivat lapsen ongelmat vakavemmiksi kuin vanhemmat. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisikin siltä, että lapsen tarkkaavaisuutta ja keskittymistä pystytään arvioimaan luotettavasti kyselylomakkeiden osalta, mutta arviointia hankaloittavat informanttien erilaiset tulkinnat lapsen käyttäytymisestä. Siispä moninäkökulmainen arviointi on välttämätöntä, mutta tulevaisuudessa olisi syytä selvittää, mistä informanttien erilaiset tulkinnat johtuvat. ...
Keywords
keskittyminen tarkkaavaisuus toiminnanohjaus käyttäytymisenarviointi multi-informantti opettaja vanhempi käyttäytyminen arviointi keskittymiskyky toiminnanohjaus (psykologia) opettajat vanhemmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709263830

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23991]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana 

    Laalo, Terhi; Ojala, Camilla (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen ...
  • Kielelliset vaikeudet ja toiminnanohjauksen ongelmat käytöshäiriöisillä nuorilla selittääkö samanaikainen lukivaikeus tai tarkkaavuuden häiriö vaikeuksia? 

    Kuuri, Ari (2008)
  • Kontrollitehtävien käyttö toiminnanohjauksen arvioinnissa 

    Vasalampi, Kati (2006)
  • Ohjaako liikunta toimintaasi? : fyysisen aktiivisuuden yhteys toiminnanohjauksen taitoihin 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla 

    Mäkikyrö, Milla; Vilhunen, Anna (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välillä yhteyttä 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla ja onko fyysisesti aktiivisten ja passiivisten nuorten toiminnanohjauksen ...
  • Vanhempien ja opettajien näkemykset lapsen akateemisista kyvyistä ja näiden näkemysten vaikutus lapsen oppiainekohtaisen minäkäsityksen ja koulutaitojen kehitykseen 

    Bengts, Jenniina; Saarimäki, Sanni (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka vanhempien ja opettajan lasten akateemisiin kykyihin liittyvät näkemykset ovat yhteydessä lasten oppiainekohtaisessa minäkäsityksessä ja koulutaidoissa tapahtuviin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre