Group-based intervention on attention and executive functions in the school context
Paananen, M., Aro, T., Närhi, V., & Aro, M. (2018). Group-based intervention on attention and executive functions in the school context. Educational Psychology, 38(7), 859-876. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1407407
Published in
Educational PsychologyDate
2018Copyright
© 2017 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function (EF) deficits. The treatment effects were identified by comparing an intervention group (n = 46) with a waitlist control group (n = 26). Specific effects of the intervention on behavioural deficits in attention and EF in a classroom setting as well as on academic skills were examined. Our analysis indicated that significant intervention effects could be found in the behavioural manifestation of attentional and executive skills in the classroom setting among children (n = 30) who were evaluated as having moderate symptoms in the pre-intervention assessment. Positive effects of the intervention were also observed in arithmetic and reading skills. The severity level of pre-intervention attention and EF deficits did not moderate the results observed in the academic skills tests. The results of this study suggest that a combination of behavioural, cognitive and skills training methods applied in a school context can be effective in reducing attention and EF problems and enhancing the academic performance of children with attention and EF deficits.
...
Publisher
RoutledgeISSN Search the Publication Forum
0144-3410Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27380684
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
School-based group intervention in attention and executive functions : Intervention response and moderators
Paananen, Mika; Husberg, Henrik; Katajamäki, Heli; Aro, Tuija (Frontiers Media SA, 2022)Objective: This study investigated the effects of a school-based skill-training intervention in attention control and executive functions for pupils with hyperactivity-impulsivity (H-I) and cognitive control (CC) deficits. ... -
Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Viholainen, Helena; Koponen, Tuire; Tolvanen, Asko; Westerholm, Jari; Aro, Mikko (Elsevier Ltd, 2019)In this study, we examined self-regulatory efficacy and sources of self-efficacy (mastery experiences, vicarious experiences, social persuasion and physiological/emotional states) and the relationships between self-efficacy ... -
Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Asp, Heidi (2023)Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön ... -
Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
Lagus, Veera (2024)Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan ... -
Fyysisen ja kognitiivisen harjoittelun vaikutukset kaatumisiin kotona asuvilla iäkkäillä henkilöillä : erityinen huomio kaatumishistoriaan
Mansikka, Anna-Maria (2021)Iäkkäiden henkilöiden kaatumiset ja niiden seuraukset aiheuttavat merkittäviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ongelmia. Kaatumiset ovat seurausta monista yksilöön tai ympäristöön liittyvistä vaaratekijöistä. Erityisesti ...