Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorHeiniluoma, Oskari
dc.contributor.authorReinikainen, Viivi
dc.date.accessioned2023-08-18T05:27:02Z
dc.date.available2023-08-18T05:27:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88583
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelemme tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle. Työmme tarkoitus on lisätä tietoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tavoitteista, niiden opetuksesta käytännössä ja siitä, kuinka opetus jatkuu koulutusasteelta toiselle siirryttäessä. Tutkimuksemme laadullisena lähestymistapana toimi sosiokonstruktivismi ja aineistona käytimme dokumenttiaineistoja sekä opettajien haastatteluita. Dokumenttiaineistot koostuivat varhaiskasvatussuunnitelman sekä esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joihin osallistui 6 varhaiskasvatuksen opettajataustaista luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen löysimme aineistossamme useita eri tavoitteita, jotka jaoimme CASEL:in määritelmän mukaisesti viiteen pääluokkaan: tietoisuus itsestä, itsensä johtaminen, vastuullinen päätöksenteko, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhdetaidot. Näissä esiintyi erilaisia jatkumoita, jotka näyttäytyivät samojen tavoitteiden säilymisenä tai laajentumisena oppilaiden siirtyessä koulutusasteelta toiselle. Haastateltavat puolestaan kokivat käytännön opetuksessa jatkumot ristiriitaisesti. Käytännössä tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan usealla eri tavalla ja eri tilanteissa. Jatkossa olisi tärkeää tutkia tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät jatkumoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa koulutusasteelta toiselle.fi
dc.format.extent79
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagoginen jatkumo
dc.titleTunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308184683
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright