Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa tarkastelemme tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle. Työmme tarkoitus on lisätä tietoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tavoitteista, niiden opetuksesta käytännössä ja siitä, kuinka opetus jatkuu koulutusasteelta toiselle siirryttäessä.
Tutkimuksemme laadullisena lähestymistapana toimi sosiokonstruktivismi ja aineistona käytimme dokumenttiaineistoja sekä opettajien haastatteluita. Dokumenttiaineistot koostuivat varhaiskasvatussuunnitelman sekä esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joihin osallistui 6 varhaiskasvatuksen opettajataustaista luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen löysimme aineistossamme useita eri tavoitteita, jotka jaoimme CASEL:in määritelmän mukaisesti viiteen pääluokkaan: tietoisuus itsestä, itsensä johtaminen, vastuullinen päätöksenteko, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhdetaidot. Näissä esiintyi erilaisia jatkumoita, jotka näyttäytyivät samojen tavoitteiden säilymisenä tai laajentumisena oppilaiden siirtyessä koulutusasteelta toiselle. Haastateltavat puolestaan kokivat käytännön opetuksessa jatkumot ristiriitaisesti. Käytännössä tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan usealla eri tavalla ja eri tilanteissa. Jatkossa olisi tärkeää tutkia tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät jatkumoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa koulutusasteelta toiselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
Kohvakka, Seija; Keränen, Katariina (2020)Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Paajanen, Samu; Ylitalo, Pyry (2024)The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper ... -
Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.