Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla

Thumbnail
Katso/Avaa
721.5Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Kohvakka, Seija |
Keränen, Katariina
Päivämäärä
2020
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen seikkailussa, millaisia kokemuksia viidennen luokan oppilaille ja heidän opettajalleen syntyy sekä millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisella seikkailulla koetaan olevan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa. Tutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkimuksen aineisto koostuu luokanopettajan ja kahden oppilasryhmän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, osallistuvasta havainnoinnista ja oppilaiden henkilökohtaisesta kyselystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteistoiminnallisessa seikkailussa voidaan tukea oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja draaman ja tarinallisuuden sekä vahvuuksien huomioimisen avulla. Lisäksi on tärkeää, että harjoittelu on säännöllistä ja siihen varataan riittävästi aikaa. Tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia siinä, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllinen, suunnitelmallinen harjoittelu draaman hyödyntämisen ja vahvuuksien huomioimisen avulla on tarpeellista ja merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukivat huolellisesti suunniteltu ryhmäjako, kaverisuhteiden huomioiminen, opettajan oppilastuntemus ja oppiaineiden integrointi. Jatkotutkimusaiheena kiinnostavaa olisi toteuttaa yhteistoiminnallinen seikkailu pidempänä interventiotutkimuksena. ...
Asiasanat
vuorovaikutustaidot sosioemotionaalinen kompetenssi perusopetus yhteistoiminnallisuus sosiaaliset taidot tunnetaidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183290

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Perusopetuksen oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ja tukimenetelmät opettajien arvioimana 

    Utela, Pirjo (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeita koululaisilla on opettajien arvioimana, millaisia tukimenetelmiä opettajat tuntevat ja käyttävät sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ...
  • Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista 

    Mäkinen, Tommi (2012)
    TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro ...
  • "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta 

    Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)
    Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ...
  • Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa 

    Paajanen, Santeri (2016)
    Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
  • Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla? 

    Nieminen, Jenna (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre