Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita tunnetaitokasvatuksen materiaaleja.
Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto toukokuussa 2020 sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Varhaiskasvattajan materiaalipankki -ryhmässä. Kyselyyn vastasi 20 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia tai varhaiskasvatuksen sosionomeja. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa on osin hyödynnetty määrällisen analysoinnin keinoja.
Tutkimustuloksista selviää, että tunnetaitokasvatuksella on kasvava merkitys ja se nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tunnetaitokasvatusta toteutetaan sekä suunnitellusti että spontaanisti. Tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen apuna käytetään eniten lastenkirjallisuutta, valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja ja draamakasvatusta. Lisäksi tunnetaitokasvatusta toteutetaan arjessa esimerkiksi tunteita sanoittamalla sekä keskustelemalla lasten kanssa päivän tapahtumista.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat enemmän valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja sekä lisäkoulutusta tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Valmiit tunnetaitokasvatusmateriaalit koetaan pääsääntöisesti helposti sovellettaviksi lapsiryhmän tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat tunnetaitokasvatuksen luovan pohjaa lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sekä tulevaisuuden taidoille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.