Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiskeluun ei ole suurta motivaatiota. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään saavatko oppilaat vaikuttaa itse musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja mikä on sen vaikutus motivaatioon opiskella musiikkia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruutapa oli lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille teettämä kysely aiheen tiimoilta. Otoskoko oli suhteellisen pieni (N=70), joten tulosten perusteella ei voida tehdä selkeitä päätelmiä, mutta tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla. Lisäksi tutkittiin musiikkia harrastavien ja musiikkia ei harrastavien vastausten keskiarvoeroja sekä kysymysten välisiä korrelaatioita.
Aihetta ei ole tutkittu aiemmin sellaisenaan ja lukion musiikinopetuksesta on tehty vähemmän tutkimuksia. Halusin rajata tutkimuksen lukion 1. vuosikurssiin, koska silloin yleensä käydään lukion ensimmäinen pakollinen musiikinkurssi. Moni opiskelija tekee jo ensimmäisen kurssin aikana varmasti päätöksen siitä, valitseeko musiikkia valinnaisaineeksi lukiossa. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys painottuu musiikkikasvatuksen merkitykseen ja tärkeisiin käsitteisiin, jotka vaikuttavat merkittävästi musiikin opiskeluun. Näitä tärkeitä käsitteitä ovat muun muassa identiteetti, musiikillinen minäkäsitys ja motivaatio.
Tutkimuksen merkittävimmiksi havainnoiksi nousivat se, että musiikintuntien ohjelmisto vaikuttaa melko paljon motivaatioon opiskella musiikkia. Oppilaiden mielestä olisi melko tärkeää saada vaikuttaa musiikintuntien ohjelmistoon ja ohjelmistolla on ainakin osittain merkitystä siihen, valitaanko musiikkia valinnaisaineeksi vai ei.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
Asikainen, Essi (2019)Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Nuoren musiikillinen identiteetti
Pellinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon minkälaisia musiikillisia identiteettejä nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten musiikkikokemuksia, ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...